Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU

KDU Göteborg köper utsläppsrättigheter

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 16:53 CET

-Vintrarna blir allt varmare och träden är gröna enda in i november.
Vårt klimat håller på att förändras, detta beror till stor del på växthuseffekten.
För att minska koldioxidutsläppen, som är en bidragande orsak till växthuseffekten, har EU börjat handla med utsläppsrättigheter. Själva har vi köpt en utsläppsrättighet på ett ton, säger Erik Granberg, distriktsordförande KDU.

Kristdemokratiska ungdomsförbundet i Göteborg bjuder in Nina Ekelund, miljötalesman och ledamot i kristdemokraternas partistyrelse för att tala om miljö och förvalatarskap, lördag 18 november.
- Det är viktigt att sätta fokus på dessa frågor och göra ungdomar medvetna om vad vi kan göra för att minska koldixidutsläppen. Vi tycker också att det är viktigt att ligga på partiet i dessa frågor, nu sitter vi i regering och har möjlighet att påverka Sverige i en allt mer miljövänlig riktning, den möjligheten måste vi använda.
I torsdags köpte KDU Göteborg en utsläppsrättighet, denna kommer inte att användas utan är köpt för att hindra att utsläppen ökar, avslutar Erik Granberg.

Kontakt:

Matilda Stålbert