Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU

KDU: Liberal ofrihet

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 11:15 CET

-Folkpartiets förslag om att stoppa nya religiösa friskolor är mycket oroväckande. Trots att Skolverkets kontroll av friskolor redan idag är
omfattande vill nu liberalerna gå hårdare fram.
-Återigen hotas valfriheten av ett av Alliansens partier säger KDU:s ordförande Ella Bohlin i en kommentar till Folkpartiets förslag på dagens DN-debattsida.

-Folkpartiet har tidigare stått upp för föräldrars rätt att välja skola och den fria etableringen av friskolor. De religiösa friskolorna har dock varit en nagel i ögat på vissa av folkpartiets förtroendevalda, vars åsikter nu tycks ha fått gehör hos den folkpartistiska partitoppen.

-Det är talande att folkpartisterna i debattartikeln citerar socialdemokraternas Nalin Pekguls tal om muslimska friskolor som vill vända sig bort från majoritetsamhället. Uppenbarligen har Folkpartiet nu övergett sitt mångfaldsideal och istället börjat omfamna det socialdemokratiska enhetssamhället. Vi i KDU fortsätter dock att stå upp för föräldrars valfrihet att välja skola, allt i enlighet Europarådets konvention om mänskliga rättigheter, avslutar Ella Bohlin.

För mer information:
Ella Bohlin