Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU

KDU: Moderaterna hotar valfriheten

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 10:16 CEST

-Moderaternas nya förskoleprogram är ett steg bort mot ökad valfrihet i barnomsorgen. Genom att göra förskolan avgiftsfri och en del av utbildningsväsendet är moderaterna på god väg mot en obligatorisk förskola där föräldrar som väljer andra barnomsorgformer blir ekonomiskt diskriminerade. -Det är oroväckande att (m) nu allt mer liknar (s) i sin tro på centralistiska lösningar, långt bort bort från den enskildes valfrihet, säger KDU:s ordförande Ella Bohlin i en kommentar.

-Självklart är det viktigt att förskolan är pedagogisk utformad men att därfrån gå till att göra den en del av skolan är att gå för långt. Barn måste få vara barn och förskolans roll är främst att barn ska utveckla sina sociala färdigheter, inte att bli elever i en skola men all den press och stress som det innebär. -När förskolan, i moderaterna förslag, dessutom görs helt avgiftsfri innebär det en ekonomisk snedvridning till förmån för de föräldrar som väljer just den föreslagna förskoleformen. Det är tydligt att moderaterna i sin strävan efter makten blir allt mer lika socialdemokraterna i sina förslag. Det är nu av största vikt att övriga partier i Alliansen står upp för verklig valfrihet inom barnomsorgen, avslutar Ella Bohlin. För mer information: Ella Bohlin Förbundsordförande 0765-27 25 32

Fredrik Hardt

www.kdu.se