Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU

KDU: Ta kampen för ett öppet Europa

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2005 12:07 CEST

-De senaste veckorna har hundratals desperata människor försökt att storma det höga taggtrådsstängslet runt de spanska enklaverna Ceuta och Mellila i Marocko. Det rapporteras att 14 människor skjutits i sina försök att nå ett bättre liv inom Europeiska Unionens gränser. Vi kräver nu att regeringen på allvar driver på frågan om en mer rättsäker och generös flyktingpolitik inom Europeiska Unionen, säger KDU:s förbundsstyrelse i ett uttalande.

-Läkare utan gränser har slagit larm om att stora skaror människor dumpats i öknen av den marockanska regeringen och organisationen mötte en otrolig misär. Nu tvångsförflyttas människor och vissa flygs också ut ur landet. Att frågan nu är uppe på justitieministrarnas ministerråds möte är en nödvändighet. Att människor dör för att komma in är naturligtvis helt förkastligt.
- Vi kan inte på något sätt rättfärdiga den situation som råder. Vi kräver att EU verkligen prioriterar frågan och att de länder som människorna försöker ta sig in i börjar behandla människor på ett värdigt sätt. Alla måste ha rätt att söka asyl och få en rättvis prövning! EU kan inte lägga över ansvaret på länder som Marocko och Algeriet utan måste tillsammans med dessa göra vad som krävs för de drabbade människorna.
- Vi unga kristdemokrater drömmer om och verkar för en gränslös och öppen värld där människor alltid är viktigare än försvar av nationella gränser. EU har chansen att gå i spetsen för detta och riva sina murar mot omvärlden. Men för det krävs betydligt mer politisk vilja än vad som EU hittills har uppvisat, avslutar KDU:s förbundsstyrelse.

För mer information:
Ella Bohlin