Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU

KDU tillsätter kriskommission för att analysera valet

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 15:50 CEST

Kristdemokraterna gör sitt näst sämsta val sedan inträdet i riksdagen, och en tredjedel av partiets stöd i riksdagsvalet var taktikröster. Det är tydligt att självrannsakan och förnyelse är den enda vägen framåt. KDU initierar därför en kriskommission för att presentera analys den 19 oktober – exakt en månad efter valet. Gruppen ska behandla akuta utmaningar rörande personal, organisation och politisk inriktning. Det säger Charlie Weimers, förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet.

- Kristdemokraterna har tillsatt en framtidskommission med uppdrag att ge en bredare syn på framtiden för kristdemokraterna de kommande två mandatperioderna. Förslaget skall presenteras i december. För att behandla mer akuta utmaningar rörande partiets politiska profil, organisation samt arbetet inom ramen för Alliansen har KDU initierat en kriskommission. Kriskommissionen skall presentera sin analys av nuläget och möjligt scenario 2014 den 19 oktober, exakt en månad efter valet. Kriskommissionen kommer att ha en bred sammansättning, från storstad till land, inifrån partiet och utifrån.

Kriskommissionens sammansättning:
Gruppen kommer att ledas av Jonatan Hedin, omvärdsanalytiker vid United Minds och förbundsstyrelseledamot i KDU.

Övriga medlemmar:
Conny Brännberg, gruppledare för Kristdemokraterna i Skövde. Jessica Nyberg, initiativtagare för nätrotrörelsen Frihet, Familj, Flit, Företagsamhet (FFFF) och gruppledare för Kristdemokraterna i Lidingö Stad. Magnus Oscarsson, kommunalråd i Ödeshög där Kristdemokraterna ökade från 22,4 procent till 30,5 procent i kommunalvalet. Fredrik Segerfeldt, borgerlig debattör och författare av "Verklighetens folk möter politikens gränser" från tankesmedjan Civitas. Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stad och tidigare förbundsordförande KDU. Sara Skyttedal, förbundsstyrelseledamot KDU och kommunpolitiker i Haninge.

För er information:
Charlie Weimers, förbundsordförande 076-5272535 weimers@kdu.se