Svenska inspelningar

KEN RINGS NYA ALBUM "AKUSTIKEN" SLÄPPS 5 APRIL

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 15:22 CET

Ken Rings, redan omtalade, kommande album "Akustiken" har äntligen fått ett releasedatum – 5 April.

"Akustiken" är Kens elfte album i ordningen, hans första på etiketten Svenska inspelningar och andra för Universal Music.

Ljudbilden på "Akustiken" skiljer sig väldigt mycket från Kens tidigare album då han denna gång valt att jobba helt och hållet med livemusiker och låtit samplings-baserade beats stå tillbaka för framförallt piano och stråkar. Textmässigt renodlar Ken Ring sin mer känslosamma, eftertänksamma och betraktande sida som gett oss många av rap-legendarens starkaste texter.

Ken har arbetat nära producenten Jesper Welander under hela inspelningen av plattan som dessutom gästas av celebriteter som Marit Bergman, Million Stylez och jamaicanske reggaesångaren Lutan Fyah.

Två singlar från albumet är redan ute - "Poverty" och "Själen av en vän", som Ken framträdde med i SVTs "Moreaus Med Mera" i höstas och som blev hans första guld-singel sedan hitsen "Mamma" och "Eld och djupa vatten". Inom kort släpps en tredje singel.

Ken ger sig även ut på turné i samband med skivan – helt tillägnad de nya låtarna från "Akustiken" - och på releasedagen 5 April spelar han på Södra Teatern i Stockholm inför sittande publik.

KEN RING PÅ TURNÉ

20/3 Flipzide, Uddevalla

21/3 Lipz, Trollhättan

5/4 Södra Teatern, Stockholm