Socialdemokraterna

Kent Härstedt (s) polisanmäler ”Vinsajten” för brott mot alkohollagen 2006-03-02

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 16:46 CET

PRESSMEDDELANDE FRÅN SOCIALDEMOKRATERNA I RIKSDAGEN

Företaget www.vinsajten.com säljer alkoholvaror via Internet i ett försök att komma undan svensk skatt. Vinsajten ställde igår, onsdagen den 1 mars, ut alkoholprodukter på Nätmässan i Östra Karup. Varorna visas upp i montrar som sedan kan beställas av svenska konsumenter vi Internet. Varorna kommer från lager i Tyskland och säljs med tysk skatt och moms. Nu polisanmäler riksdagsledamoten och alkoholutredaren Kent Härstedt företaget för brott mot alkohollagen samt brott mot skattelagstiftningen.

-Den här typen av försäljning strider mot den svenska alkohollagen. Det är förbjudet för någon annan än Systembolaget att sälja alkoholdrycker. Dessutom kan inte företag ignorera gängse skatteregler. Enligt EU:s skatteregler är huvudregeln den att alkoholvaror ska beskattas i det land där varan konsumeras, säger Kent Härstedt.

Vinsajten menar att de inte gör något fel. Men EG-domstolen har tydligt klargjort för vilka regler som gäller. I en dom den 2 april 1998, C-296/95, ”Man in Black”, kom domstolen fram till att alkoholdrycker endast kan tas in skattefritt om varan fraktas personligen och är till för eget bruk. I de fall där fraktbolag eller ombud tar in alkoholvaror ska de beskattas i konsumtionslandet.

Karin Boman Röding
Politisk handläggare
karin.boman.roding@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se