Kentima AB

Kentima anställer tre nya toppkrafter

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 10:34 CEST

Som ett led i den internationella satsningen har Kentima förstärkt säljorganisationen med tre personer som har lång erfarenhet från säkerhetsmarknaden och försäljning av mjukvaror. Anställningen av tre exportsäljare är ett viktigt steg i den kommande exportsatsningen och bolagets tillväxtambitioner. Alla nyanställda börjar i mitten av augusti 2013.

De tre nyanställda är:

• Mads Bo Frederiksen som har lång erfarenhet och stor kunskap av Video Management Software marknaden då han tidigare har varit anställd på danska Milestone Systems sedan 2006. Mads började som Vice President Sales och ansvarade för att bygga upp Milestones internationella försäljningsorganisation. Under de senaste åren har Mads fokuserat på den asiatiska marknaden och var då också bosatt i Singapore. Dessförinnan har Mads varit försäljningschef på Teleca Software Solution respektive Ericsson Mobiles Bluetooth division, samt 11 år på kameratillverkningsföretaget JAI.
  • Mårten Persson som tidigare var Director Global BPO Sales på Readsoft. Innan dess har Mårten en lång karriär från säkerhetsmarknaden med anställningar på Schneider Electric Building och Axis Communications. På Schneider arbetade Mårten som Affärsområdeschef Säkerhet och European Security Manager. På Axis hade Mårten först positionen Sales and Marketing Manager EMEA och därefter Regional Manager APAC.
  • Henrik Wiberg som närmast kommer från Texas Instrument (TI) arbetade där som Global Account Manager. Innan dess arbetade han som Director för Nanoradio med fokus på den nordamerikanska marknaden. Dessförinnan arbetade Henrik som Account Manager på Scalado mellan åren 2006-2010. Henrik har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik och elektronik vid Linköpings Tekniska Högskola.

- Jag är extremt glad och stolt över att kunna presentera detta ”Dream Team” med en lång och gedigen marknadserfarenhet inom ett av våra tillväxtområden. Med detta starka tillskott till säljorganisationen sätter vi nu högsta fart framåt med vår internationella expansion som leds av Axis fd. vice VD Anders Laurin, säger Kent Nilsson, VD på Kentima.

Kentima är ett helägt dotterbolag till Kentima Holding AB som är noterat på Nasdaq OMX First North. Kentima har fyra egenutvecklade produktområden; överordnad mjukvara för videoövervakning, industridatorer, operatörspaneler samt mjukvara för att övervaka, presentera och optimera olika typer av produktioner.
    Kentima är ett innovativt företag och tillverkar produkter som innehåller en mängd unika funktioner för både systemintegratörer och slutanvändare. Målsättningen är att Kentimas produkter ska ha en hög användarvänlighet trots att de innehåller ett stort antal avancerade funktioner. Genom ett aktivt samarbete med välkända svenska exportföretag, finns företagets produkter redan installerade hos olika typer av slutkunder runt om i hela världen. Exempel på slutkunder är några av världens största gruvor, internationella flygplatser i Peking, Dallas och London, köpcentret Emporia i Malmö, Skärholmen Centrum i Stockholm och Operahuset i Oslo. Samtliga av dessa kunder har extremt höga krav på säkerhet, funktionalitet och kvalitet.

Produktområden:

•  HMI/SCADA system, WideQuick
•  Mjukvara för videoövervakning, Ethiris
•  Industridatorer, Oe
•  Operatörspaneler, WideQuick HMI Panel

Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkommission AB.
Ethiris och WideQuick är registrerade varumärken.
www.kentima.se