Kentima AB

Kentima ställer ut på Scanautomatic 2010

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 16:52 CEST

Kentima AB visar för första gången upp nya versioner av HMI / SCADA systemet WideQuick® och kameraövervakningsprogrammet Ethiris®. Även en helt ny produktfamilj av högeffektiva industridatorer i både panel- och boxutförande presenteras. I montern visas flertalet applikationer upp där alla produkterna samverkar inom industrin. Kännetecknande för Kentimas produkter är att alla är utvecklade och byggda i Sverige vilket ger nära till support och en attraktiv prisbild. Ett återkommande uttalande från kunderna är att det på ett enkelt och tidsbesparande sätt går att skapa avancerade applikationer. Kentima finns i monter B08:62

Nytänkande är signifikant med WideQuick vilket gör systemet till ett av marknadens mest innovativa SCADA system. Programmet innehåller en mängd färdiga objekt och funktioner klara att använda. Tack vare drag’n drop teknik och ett enkelt handhavande, skapas avancerade applikationer på kort tid. Nyheterna är fokuserade på en bättre internationell nivå med flertalet nya egenskaper.  T.ex. finns den nästan 1000 sidiga manualen inbyggd i onlineformat på både Svenska och Engelska. Versionen har även prestandaoptimerats för att vara kraftfullare i större projekt och via OPC hanteras tusentals variabler på några få sekunder. Funktionen för att utveckla projekt på distans har förbättras för att underlätta för användaren.

Den nya familjen av industridatorer är byggda kring Intels Atom® -arkitektur vilket ger en hög prestanda med låg energiförbrukning. Sedan tidigare har modellerna funnits i 12”, 15”, 17” men nu kommer även en 19”- variant. Komponenterna i alla modellerna håller högsta industristandard och är byggda helt utan rörliga delar. Detta medför ett minimum av underhåll och en mycket lång drifttid. Panelvarianterna är som standard utrustade med pekfunktion och har ljusstyrka på upp till 450 cd/m2. De helkapslade Heavy Duty modellerna har front helt i rostfritt stål och är IP65 runt om, inklusive alla anslutningar, vilket gör de idealiska för drift i mycket krävande miljöer. Alla modeller kan anpassas efter kundspecifika önskemål.

Inom automationsbranschen sker ofta snabba händelseförlopp. Ethiris som är Kentimas programvara för kameraövervakning har i den nya versionen stöd för höghastighetskameror från Basler. Med bildfrekvenser på över 200 bilder per sekund kan det vara avgörande i kritiska situationer. Det omfattande stödet för OPC gör Ethiris till en av marknadens enklaste produkter att integrera med andra typer av system såsom HMI/SCADA och PLC. Olika larmsignaler i en process kan användas för att starta aktiviteter i Ethiris som t.ex. inspelning eller automatisk styrning av rörliga kameror. Med hjälp av pre alarm-funktionen kan historisk video lagras innan ett eventuellt larm uppstår. På så sätt fångas problem i en process upp, som i lugn och ro kan analyseras i efterhand. Nya analysfunktioner har implementerats i den nya versionen.

Kentima kommer att visa upp ett unikt koncept där kameraövervakning integreras i SCADA system. Tack vare öppenheten och kommunikationsgränssnitten, kan programvarorna WideQuick och Ethiris samverka på ett effektivt sätt. Ethiris programvaror arbetar med sina uppgifter såsom livevideo och analys. WideQuick fungerar som spindeln i nätet och samlar in information och live video från Ethiris samt från andra system, som t.ex. PLC, inbrottslarm, databaser etc. WideQuick behandlar all information och väljer att endast presentera den information som är relevant för operatören i det aktuella ögonblicket. Systemet tar även beslut och genomför åtgärder. På så sätt kan färre operatörer styra och övervaka en mängd information från flera system. I montern visas flertalet applikationer där systemen samverkar.

Kontakt
Vid frågor, kontakta respektive produktchef, Mikael Hansson (WideQuick), Ulf Heikkinen (IndustriPC) eller Peter Andersson (Ethiris) på telefon 046-25 30 40 eller på e-post förnamn.efternamn@kentima.se

Mer om programmen finns att läsa på vår hemsida. www.kentima.se

Kentima AB verkar inom automation och säkerhet inom flera produktområden. Utöver WideQuick och Ethiris finns industri-PC-gruppen Oe inom koncernen. Kentima etablerades 1994 och är ett privatägt bolag med säte i Staffanstorp, Skåne. Besök oss på www.kentima.se.