Blås och Knåda

Keramik på blås&knåda!

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 14:21 CEST

Anne-Beth Borselius om sin utställning:

"Under en period av sömnlösa näter brukade jag gå upp, dricka te och bläddra i de konstböcker jag tycker mest om. Många nätter har jag tillbringat med bilder av Islamsk ornamentik och mönster, Iznikkakel och Matisse målningar. Kanske var det någonstans där spåren till min utställning började ta form. Sedan kom jag till Pergamonmuseet i Berlin och blev hänförd över samlingarna. Där mötte jag också papegojan i mosaik. Mitt bland all vit marmor fanns den där, färgstark och distinkt. Papegojan har blivit en slags följeslagare in i arbetet, en liten bild finns på väggen vid itt arbetsbord.

Mitt uttryck handlar om mönster och färger, keramik är för mej ett möte mellan måleri och form. Leran och färgerna. Efter att också provat "mörkare" uttryck, det sotiga, rökbrända - är jag nu tillbaka i lergodset fullt ut. I det som är min egen kärna. Mina kärl med lock är ett slags behållare, förvaringsplatser. Djuret, som ofta är en fågel, är en väktare på locket. Jag tänker mej att en människa kan förknippas med ett kärl, att det kan vara en plats för vår personlighet, våra hemligheter och drömmar.

Jag bygger upp mina former för hand, kavlar, ringlar och modellerar. Dekoren sker i många steg, engober och underglasyr, kontrasten mellan blanka och matta ytor. Jag tycker om långsamheten och förberedelsen, att måla i skikt på skikt, glasera, bränna - kanske fortsätta dekorera, bränna igen... ännu efter alla år kan jag känna denna glädje över en provplatta, en ny färg.

Sedan lång til är jag bosatt i en liten by på Österlen. Ett visst mått av avskildhet, stillhet och min trädgård är viktigt i mitt liv. Ändå kan jag på en timme ta mej in med tåget till Köpenhamn...

Det här är min femte separatutställning på blås&knåda och jag tror att det finns en liten hälsning till de "kattmumie-skulpturer" jag en gång visade som ny medlem."

Anne-Beth Borselius, som varit medlem i konsthantverkskooperativet blås&knåda under flera år, utbildade sig till keramiker på Konstfack 1977-82. Hon har haft många separatutställningar runt om i Sverige och deltagit i samlingsutställningar i Sverige och utomlands. Anne-Beth är bl a representerad på Nationalmuseum.

Välkommen att träffa Anne-Beth på en förhandsvisning fredag 12/9 och/eller på vernissaget lördag 13/9 kl 11-16.