Blås och Knåda

KERAMIK UNDER JORD – ÖVER JORD

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 14:55 CEST

blås&knåda 14 januari – 8 februari 2006
Utställningsgruppen KeramikUnderJord består av 11 unga keramiker, som vill göra upp med invanda förväntningar och föreställningar om vad keramik och konsthantverk är.
Gruppens första utställning ägde rum i en bunker från andra världskriget i centrala Köpenhamn. Platsen var vald för att föra ut keramiken ur de ramar, som den normalt presenteras i.

Med utställningen på blås&knåda vill gruppen undersöka vad som sker med det konstnärliga uttrycket, när samma typ av objekt, som i krigsbunkern, visas i den mera traditionella utställningsmiljö, som galleriet representerar. Utmaningen ligger i att flytta konceptet från bunkern in i ett galleri utan att förlora sammanhanget. Därför har utställningen på blås&knåda fått namnet Keramik Under Jord – Över Jord. Galleriets ljusa lokaler direkt ut mot Hornsgatan i Stockholm står i stark kontrakt till bunkerns dunkla, råa miljö. Dessutom presenterar utställningen danskt nutida keramiskt konsthantverk i Sverige utifrån ett önskemål om ökat samarbete och diskussion mellan skandinaviska konsthantverkare.

KeramikUnderJord består av:
Jane Holmberg Andersen, Marianne Nielsen, Kristine Tillge Lund, Marianne Krumbach,
Karin Blach Nielsen, Anders Ruhwald, Christin Johansson, Louise Hindsgavl, Signe Schjøth, Christian Buur Bangsgaard, Ane Møller Davidsen

Välkommen att träffa KeramikUnderJord fredagen den 13 januari 2006

Vernissage äger rum lördag 14 januari kl 11-16

För mer information tfn 08 - 442 02 56 eller 642 77 67 boel.henrikson@blasknada.com
Pressbilder finns på www.blasknada.com
Hjärtligt välkommen!