V&S Absolut Spirits

Ketil Eriksen ny chef för V&S Absolut Spirits

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2004 13:02 CEST

Ketil Eriksen har utsetts till ny chef för affärsområdet V&S Absolut Spirits, som är en del av V&S Group. Ketil Eriksen kommer att efterträda Bengt Baron som tidigare i år utsågs till verkställande direktör för V&S Group.

Affärsområdet V&S Absolut Spirits ansvarar för produktion, marknadsföring samt försäljning av ABSOLUT VODKA, Level Vodka, ABSOLUT CUT, DANZKA Vodka, FRÏS Vodka samt Plymouth Gin. Under förra verksamhetsåret omsatte affärsområdet 5,1 miljarder kronor.

- Det blir en spännande utmaning att utveckla ett så väletablerat och framgångsrikt varumärke som ABSOLUT och samtidigt få de andra internationella varumärkena att växa. Med min långa erfarenhet av marknadsföring och försäljning av globala konsumentprodukter hoppas jag kunna bidra till en fortsatt framgång för affärsområdet, säger Ketil Eriksen.

Ketil Eriksen, 41 år, tillträder som affärsområdeschef senast 1 april 2005. Han kommer närmast från Colgate-Palmolive AB, där han de senaste dryga fem åren varit verkställande direktör för verksamheten i Sverige och Finland. Han har tidigare varit marknadsdirektör vid Spendrups Bryggerier AB. Dessförinnan var han verksam inom bland annat Orkla. Ketil Eriksen är även ordförande i KTF (Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet) och medlem av styrelsen för DLF (Dagligvaruleverantörernas Förbund).

- Ketil Eriksen har sexton års erfarenhet i ledande positioner av marknadsföring och försäljning inom snabbrörliga, globala konsumentprodukter. Det ger honom de bästa förutsättningarna för att bygga vidare på framgången för V&S Absolut Spirits internationella varumärken, säger Bengt Baron, verkställande direktör för V&S Group.

Pressbild på Ketil Eriksen finns på www.absolut.com/pressroom

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marika Hjelm Siegwald, informationschef V&S Absolut Spirits, 08-744 74 02 eller
0703 77 74 02, e-post: marika.siegwald@absolut.se

V&S Absolut Spirits är ett affärsområde inom V&S Group. Inom affärsområdet tillverkas och marknadsförs produkter under de egna varumärkena ABSOLUT VODKA, ABSOLUT CUT, Level, DANZKA Vodka, FRÏS Vodka och Plymouth Gin. ABSOLUT VODKA säljs på 126 marknader och är världens tredje största internationella spritmärke. Huvudkontoret finns i Stockholm.