Sport Performance Center

Kevin tävlar i sitt första Karate SM

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 10:15 CET

I helgen går Kevin Aiderfors sitt första karate-SM. Vi tog tempen på Kevin några dagar innan han reser ner till Ystad för att tävla.

Hur känns formen inför SM?

- Dagsformen inför SM känns grymt bra. Jag känner mig stark och riktigt taggad. Jag känner verkligen att all träning jag lagt ner har gett resultat

Hur har förberedelserna inför SM gått?

- Jag har lagt ner mycket tid både på styrketräning och fighting. I fighting har jag tränat med mina tränare Patrick Rapp, Garip Jensen och Ahmed Al-Wandi. Jag har lärt mig mycket av alla tre. Sedan har jag arbetat mycket med mitt psyke och självförtroende. Jag har fått höra att jag blivit bättre i fighting, men inte tyckt det själv. Men efter sista tävlingen så kände jag själv att det flyter mycket bättre. Flåset och styrkan är bättre och jag känner mig stark när jag är på mattan. Psyket och självförtroendet fick sig ett höglyft!

Vad är du mest nöjd med under satsningen mot SM?

- Det jag är mest nöjd med är att jag kunnat njuta utav tävlingar och träningar på ett helt annat sätt än innan. Jag känner och ser nu att jag utvecklats plus att min träning gett resultat.

Detta blir Kevins första SM och han tävlar för klubben Västerås Shitoryu Karateklubb. Sport Performance Center har hjälpt Kevin med hans styrketräning och mentala träning under året.

SM går i år av stapeln i Ystad den 7-8 december. Kevin kommer att tävla i kadettklassen i kumite (kampmomentet). I kumite som är kampmomentet tävlar två utövare mot varandra genom att med karatetekniker (slag, sparkar, svep och kast) försöka ta poäng. Poäng ges när teknikerna uppfyller vissa krav så som god timing, kraft och sportslig attityd. Vinner gör den som har flest poäng när tiden är slut eller når åtta poäng under matchens gång.

Sport Performance Center sysslar med träningskonsulting för idrottare, motionärer, föreningar och företag bestående av personlig träning, träningsplanering, föreläsningar, fystester samt coachning.

Sport Performance Center hjälper allt från motionärer som vill genomföra sitt första marathon till privatpersoner som vill gå ner i vikt samt elitidrottare som vill prestera bättre intrenationellt.