Keybroker AB

Keybroker förmedlar 6% av den svenska e-handeln

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 08:30 CET

Under 2009 förmedlade Keybroker online-försäljning av till ett ordervärde av närmare 1,2 miljarder kronor till över 70 kundföretag inom e-handel. Enligt Handelns utredningsinstituts (HUI) e-handelsbarometer omsatte e-handeln i Sverige totalt 22,1 miljarder kronor under 2009. Därmed motsvarar den e-handel som går via Keybroker nästan 6% av den svenska marknaden.

Enligt HUIs e-handelsbarometer växte den svenska e-handeln i Sverige med 8,1% under 2009 och motsvarar nu 4,1% av den totala detaljhandeln. Keybroker skapar online-försäljning för sina kunder genom att annonsera på nätverk som Google och Facebook. Konsumenterna klickar på annonserna och kommer vidare till Keybrokers kunders sajter och handlar. Keybroker förmedlade på detta sätt handel på Internet till ett totalt ordervärde om cirka 2,2 miljarder kronor under 2009 i Sverige, varav köp av varor stod för 1,2 miljarder kronor och förmedlade finansiella tjänster (som lån) stod för cirka 1 miljard kronor.

Av de närmare 10 miljarder annonsvisningar som Keybroker gjorde under 2009 runt om i världen går en växande del av dessa genom Real Time Ads™, Keybrokers automatiserade system som kopplar samman e-handlares produktdatabaser med sökmotorer.

Keybrokers egen omsättning var 107 miljoner kronor under 2009, vilket motsvarar en tillväxt på bruttoomsättningen om cirka 40% jämfört med 2008 (77 mkr). Keybroker har sedan starten 2006 gjort kraftfulla investeringar i teknik och expansion och växer nu med lönsamhet.

- Det kundvärde Keybroker levererar är lönsam onlineförsäljning. Stora annonsörer investerar idag budgetar för att åstadkomma mätbara resultat. Det är det vi levererar, säger Fredrik Arnander, VD för Keybroker.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Arnander, VD för Keybroker, mobil 070-568 24 10, fredrik.arnander@keybroker.com

Läs mer om Keybroker på www.keybroker.com

Om Keybroker

Keybroker startade 2006 och är idag etablerat som ett av Nordens ledande företag inom online-försäljning på Google, Facebook och andra stora sajter. Keybroker skapar resultat genom det egenutvecklade systemet CampaignControl™, automatiserad sökannonsering för högre relevans med RealTimeAds™, prestationsbaserade prismodeller och ett internationellt Delivery Centre. Keybroker hanterar globala onlinekampanjer för över 70 kunder från Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, Italien och USA. Bland kunderna finns Dustin, Tre, American Express, SEB, Clas Ohlson, Com Hem, Nokia, Elgiganten, MrJet/Ebookers, Haléns och IKEA. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Största ägare är Investor Growth Capital. Keybroker är utsett till ett av Sveriges 33 hetaste teknikbolag av Ny Teknik och Affärsvärlden.