Kooperativa Förbundet, KF

KF Konsuments medlemspanel visar: 9 av 10 prövar gärna mat från andra kulturer

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 08:50 CET

Matvanorna i Sverige blir allt mer mångkulturella. Detta avspeglar sig i KF Konsuments första medlemspanel, där innehavare av Coop MedMera-kortet svarat på frågor om i vilken utsträckning deras matvanor påverkas av andra matkulturer.

De flesta i panelen är uppvuxna med en svensk matkultur. På frågan ”Vad åt du till middag igår?” svarade 4 av 10 att det var mat från annan kultur än den svenska. 9 av 10 uppger också att de alltid eller oftast gärna prövar mat från andra kulturer. Och om de tvingas välja föredrar 3 av 10 någon annan matkultur framför svenska maträtter.

-Intresset för det mångkulturella köket är stort, det märks inte minst på innehållet i konsumenternas skafferier där både sambal oelek och kokosmjölk ingår i vardagsmaten, säger Pia Lindeskog chef för KF Konsument.

De populäraste köken (förutom det svenska) är i turordning det italienska, det thailändska och det grekiska. 3 av 4 har någon gång ätit thailändsk eller indisk mat och färre än var femte säger sig någon gång ha smakat en vietnamesisk eller koreansk maträtt.

Soja, olivolja och vitlök har blivit vardagsingredienser – 9 av 10 uppger sig ha dessa i skafferiet. Ingredienser som spansk peppar/chili, kokosmjölk och sambal oelek blir också allt vanligare – 4 av 10 med svensk matkultur har dessa hemma.

Utlandsresor är den viktigaste inspirationskällan för andra matkulturer, följd av restaurangbesök och matlagningsprogram på TV. 79 procent har någon gång efter en resa försökt laga mat från det land de semestrat i.

Totalt har 1 865 innehavare av MedMera-kortet svarat på frågorna i den första medlemspanelen som genomfördes i februari 2006. Delar av resultatet finns att läsa på KF Konsuments webbplats: www.kf.se

Alla som har medlemskortet Coop MedMera kan anmäla sig för att delta i medlemspanelen och svara på frågor i olika ämnen. Medlemspanelen är en kanal för konsumentkooperationen för att lyssna på medlemmarnas synpunkter och önskemål.

Frågor om KF Konsuments medlemspanel besvaras av:
Pia Lindeskog, chef för KF Konsument, 08-743 26 37, pia.lindeskog@kf.se
Maria von Sydow, koordinator KF Konsument, 08-743 26 92, maria.vonsydow@kf.se
Gunilla Dahlqvist, presschef KF, 08-743 26 60, 0707 940 940, gunilla.dahlqvist@kf.se

KF Konsument som ingår i Kooperativa Förbundet (KF) ska bidra till att underlätta konsumenternas vardag samt driva opinion i angelägna konsumentfrågor. I uppdraget ingår också att samordna konsumentkooperationens och konsumentföreningarnas aktiviteter.