KFUM Göteborg

KFUM Göteborg tar klivet upp i elitserien i volleyboll

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 21:04 CEST

Det blir KFUM Göteborg som tar den vakanta elitserieplatsen i damernas elitserie till hösten. Göteborgslaget har vunnit allsvenskan två år i rad och kvalade i våras in till elitserien, utan att lyckas hela vägen. Men, när Ljungby nu meddelat att de drar sig ur elitserien, har KFUM Göteborg tackat ja till att ta klivet upp till den högsta serien i volleyboll.

Det var åtta år sedan sist, men nu är det dags för Göteborgslaget att ta återigen plats i elitserien.

- Det ska bli jättekul att få göra detta med ett lag som tränat och spelat ihop länge. Det blir tufft för oss alla, även rent organisatoriskt för föreningen, men de ska bli spännande att se hur vi kan utvecklas över tid tillsammans, säger lagets 31-åriga center Frida Karlsson.

Samspelt lag

Det är ett sammansvetsat lag som tar steget upp i högsta serien.  Initialt kommer de att ha samma lag som vunnit allsvenskan, och några importer planeras inte.

- Vi är medvetna om att det kommer att bli en tuff och utmanande säsong. Vi kommer att må bra av matchningen som blir på en annan nivå i elitserien än vad vi är vana vid. Vi tror mycket på kommande år och att Göteborg som stad kan locka framtida spelare, säger Frida.

Hon menar att de förlorat värdefulla månader i planering, eftersom de la sina tankar om elitseriespel på hyllan när de kom trea i kvalet som avslutades i april. Nu startar jobbet med all planering inför hösten.

- Att komma upp i elitserien har varit säsongens mål, och nu är vi där. Det känns riktigt spännande, avslutar Frida Karlsson.

Hemmaarena för KFUM Göteborg är Idrottshögskolan Katrinelund, som ligger mitt inne i Göteborg, i närheten av Ullevi.

KFUM Göteborg är en ungdomsförening med en rad olika verksamheter inom idrott, kultur och fritidsverksamhet, samt även flera sociala projekt.