KFUM Göteborg

KFUM Göteborg tar ställning för alla människors lika värde oavsett medborgarstatus

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 14:18 CEST

KFUM Göteborg har beslutat att stödja kampanjen Asylrätt 2014 som verkar för att stärka asylrätten i Sverige. Idag jobbar KFUM Göteborg med att engagera ungdomar i sociala, kulturella och idrottsinriktade verksamheter. Barnkonventionen genomsyrar föreningens arbete och den säger så här om ungas rätt till fritid och kultur: Du har rätt att få göra saker som är roliga på din fritid. Till exempel måla, idrotta, lyssna på musik, se film eller gå på teater. Du ska både ha möjlighet att skapa saker själv och uppleva det andra har skapat.”

Alla barn som vistas i Sverige ska ha rätt att delta i kultur- och fritidsaktiviteter. En konsekvens av Sveriges restriktiva asylpolitik gör att unga människor istället för bygga en ny framtid i Sverige utvisas tillbaka till tortyr och förföljelse eller tvingas leva gömda och utan medborgarskap.

”Vår medverkan i kampanjen är en förlängning av det arbete som föreningen bedriver idag och historiskt, kring alla människors lika värde och rättigheter oavsett medborgarstatus”, säger Helena Nyhus, ordförande för KFUM Göteborg.

Asylrätt 2014 – för en human flyktingpolitik är glada över att KFUM Göteborg beslutat att ställa sig bakom kampanjen. ”Vi hoppas på att det kan inspirera fler att göra samma sak då vi strävar efter att olika typer av organisationer med skilda erfarenheter ska delta i och berika kampanjarbetet.”
Ingen människa är illegal (Initiativtagare till kampanjen)