KFUM Sverige

KFUM Sverige ger stipendium till Årets Elsa och William

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 10:25 CEST

Årets Elsa ska vara en person som genom sitt ledarskap inom KFUM utför ett särskilt bra arbete i verksamheter som riktar sig till tjejer och unga kvinnor. Årets William ska på samma sätt arbeta med betydelsefull killverksamhet. Respektive stipendium innefattar 10 000 kronor.

Årets Elsa tilldelas Alexandra Ringius Hård, KFUM Norrköping.

”Alexandras engagemang för andra människor är inte bara något att vara imponerad över. Det har dessutom kraften att påverka många människors liv till det bättre, oavsett om det är upptäckarscouter i Norrköping, barnhemsbarn i Lettland eller andra ledare runt omkring henne.”, ur motiveringen för Årets Elsa 2012.

Årets William tilldelas Johannes Matzdorf, KFUM Göteborg.

”Johannes är en eldsjäl som håller sin verksamhet igång trots en liten budget och skapar synergieffekter genom samarbete med andra delar inom rörelsen, så som idrott och kulturprojekt. Arbetet är en stor del av rörelsens sociala verksamhet idag.”, ur motiveringen för Årets William 2012.

Vi erbjuder mötesplatser och skapar mening för både stunden och framtiden - utifrån ledorden Body, Mind & Spirit. KFUM kallas globalt för YWCA och YMCA och involverar 70 miljoner människor i över 130 länder. I Sverige har vi mer än 60 000 medlemmar som engagerar sig i idrotter, scouting, fritidsgårdar, lägerverksamhet, musik, kultur, internationellt utvecklingssamarbete mm. KFUM Söder Fryshuset i Stockholm är vår största lokalförening.