B-Open Nordic AB

Kina fokuserar på miljön under ormens år

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 20:14 CET

Det kinesiska nyårsfirandet är över och nu är det full fart igen i fabriker. Nu har vi gått in i ormens år i Kina och sedan flera år tillbaka har vi på B-Open Nordic varit värd för kinesiska delegationer som kommit till Sverige för att se på lösningar inom miljöteknik och stadsplanering. Den kinesiska regeringen har en klar strategi om att skapa fler egna energieffektiva produkter samt bygga en renare och mer hållbar ekonomi. Detta ha inte minst kommit på sin spets då man i Peking i flera andra kinesiska städer haft en så dålig stadsluftmiljö att den är rent hälsovådlig.

Luften i dessa stora kinesiska städer har blivit så dålig och rent av farlig att andas så att svenska och andra utländska företag vi talat med har börjat fundera på att lämna städerna, i alla all så funderar den internationella personalen på att resa hem igen.

Fokus sedan länge har varit ekonomin, miljö och demokratiska reformer i Kina, också i den ordningen. Ekonomin har man under kontroll och nu vill man mer börja hantera miljön. Verklig demokrati kommer ta lite längre tid. Kinesiska finansministeriet meddelade nyligen att man öronmärker 9 miljarder yuan (lika mycket i SEK) för att främja energibesparande produkter från hushållsapparater till hybridfordon. Svenska företag är inte ledande i att tillverka hushållsapparater eller hybridfordon men vi kan bidra med innovationer för att just skapa fler miljövänliga produkter.

Kinesiska regeringen börja lansera fler program där man subventionerar köp av energisnåla hushållsmaskiner, bränslesnåla bilar och energisnål belysning som LED-lampor. Kinesiska regeringen har som mål i sin senaste femårsplan (2011-2015) att innan 2015 sänka sin energiförbrukning per BNP-enhet med 16% samt sänka sitt koldioxidutsläpp per BNP-enhet med 17%.

Vi svenskar är duktiga på att spara energi och skapa många spännande innovationer inom miljöteknik. Kinas fokus skapar massor av spännande affärsmöjligheter, både för spännande partnerskap samt investeringar från Kina i Sverige. Det kräver dock att vi bättre förstår marknaden samt hur vi kan anpassa oss till Kina, inte tvärt om.

Vi här på B-Open Nordic hjälper företag med affärsutveckling, sourcing och sk business match-making i Kina. Vi har egna nätverk av rådgivare, affärsmän, tjänstemän och kontakter inom den akademiska världen i Kina. Viktigt är att förstå affärskulturen, samt företags kopplingar till politiska kontakter, inte minst för finansiering och det faktum att affärer ofta finansieras via statligt strukturkapital. Detta har många svenskar lite svårt med idag men där kan i hjälpa er på vägen.

Tveka inte att kontakta oss om ni söker hjälp med affärer Kina och Asien. Välkommen att kontakta oss via radgivning@bopen.se

B-Open Nordic AB är en affärskonsult som arbetar med bemanning, personaluthyrning, ledarskap, affärsutveckling och affärsjuridik. Vi hjälper företag att etablera sig och växa på nya marknader samtidigt som man skyddar sina tillgångar. Vi hjälper företag växa genom nya affärer. För mer information, besök vår hemsida www.bopen.se