B-Open Nordic AB

Kina söker hälso-, barn-, och hygienprodukter

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 10:24 CEST

En hel del europeiska företag växer kraftigt inom personlig vård och omsorg i Kina. Det handlar både om smink men även hälsoprodukter. Just nu står man inför en ny babyboom under 2012 samt 2013 och detta driver tillväxten av barn-specifika produkter, inte minst barnmat, medan äldre åldersgrupper driver tillväxten av smink, anti-åldrande, mode, och andra typiska välfärdsprodukter. Inte minst har kinesiska män börjat köpa märkesprodukter inom både hud- och hårvård förutom kläder och bilar.

Detaljhandeln växer enormt i Kina, enligt Economist Intelleigence Unit ligger man idag på ca 3000 miljarder USD men kommer innan 2015 växa till 5500 miljarder USD bara i Kina. Butikerna hinner inte öppna i den takt som marknaden växer vilket har drivit e-handeln framåt som växer enligt vissa med ca 20%. Detta betyder dock inte att man letar efter E-handlare utanför Kina för om man vill sälja i Kina så måste man finnas i Kina. Idag är retail (detaljhandel) främsta källan för skönhet och personliga hygienprodukter i Kina, stora varuhus står för ett lågprissortiment, och olika kedjor med mindre butiker fokuserar på de märken och produkter som kostar lite mer.

Första frågan alla svenska företag skall ställa sig om man vill sälja i Kina, finns jag på Alibaba (sökmotor) och hur ser min presentation ut där? De stora jättarna som Procter & Gamble, L'Oreal samt Unilever växer kraftigt i Kina och alla har lokal tillverkning, förutom försäljning. Dessa företag har dock både distributörer och återförsäljare runt om i Kina som både säljer via fysiska butiker samt via olika kinesiska e-handels-lösningar. Franska Sephora har butik i de flesta av de stora kinesiska städerna, andra viktiga partners kan vara Shanghai Bailan Group, kedjan Sasa eller europeiska Carrefour som har stormarknader runt om i Kina.

Detta behov och marknad skapar fantastiska affärsmöjligheter för svenska företag, Vi är kända för vår natur och kvalitet vilket gör att man troligen är mycket positivt ställd till hygien, barn och hälsoprodukter om man vet att de kommer ifrån Sverige. Intresset för svensk mjölprodukter och barnmat har varit stort. Alla varumärken kanske inte fungerar bra i Kina och man måste formulera sin strategi och produktpresentation från ett kinesisk perspektiv. Faktum kvarstår, man är positiv till Sverige och söker produkter.

B-Open Nordic har personal från Kina som hjälper företag med internationell affärsutveckling. De företag som vill veta mer om hur man kan växa och etablera sig i Kina kan kontakta oss via e-post sales@bopen.se eller telefon 08-7715566.

B-Open Nordic AB är en affärskonsult som arbetar med bemanning, personaluthyrning, ledarskap, affärsutveckling och affärsjuridik. Vi hjälper företag att etablera sig och växa på nya marknader samtidigt som man skyddar sina tillgångar. Vi hjälper företag växa genom nya affärer. För mer information, besök vår hemsida www.bopen.se