Cleantech Scandinavia

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2013 13:20 CET

Shanghai, 4 mars 2013

Kina visar stort intresse för nordisk miljöteknik

I morgon tisdag möter en grupp nordiska miljöteknikbolag och investerare några av Kinas mest aktiva investerare och industribolag. Det sker på China-Nordic Cleantech Summit i Shanghai, arrangerat av Cleantech Scandinavia. ”Intresset är mycket stort och evenemanget är faktiskt utsålt”, säger Magnus Agerström, VD på Cleantech Scandinavia.

”- Kina är idag den största marknaden för miljöteknik och det finns en stor efterfrågan för den typ av lösningar vi har utvecklat och håller på att utveckla i Norden. Ingen kan längre blunda för den miljöförstöring som äger rum i landet och det stora diskussionsämnet här är den direkt skadliga luftmiljön i bland annat Beijing. Politikerna andas samma luft och reagerar med allt tuffare miljölagstiftning. Men det är ändå kinesernas känsla för affärer som är den stora drivkraften och anledningen till att fler nordiska bolag borde satsa på marknaden. Det är förhållandevis få bolag som vågar ta steget”, säger Magnus Agerström.

Istället för att ge sig ut på den globala marknad som innovationerna är ämnade för stannar man ofta hemma och försöker skaffa sig en stabil hemmamarknad först. När de är klara med det kan det vara för sent, för utvecklingen går oerhört snabbt och konkurrenter från hela världen är redan här.

Bland de bolag som är med på evenemanget syns Sol Voltaics och Cleanergy (från Sverige), Graphene Batteries och Sway Turbines (från Norge) och Chempolis från Finland.

”- Vi är här för att bygga långsiktiga strategiska partnerskap och prata med potentiella kinesiska investerare. Över 70 % av våra kunder, alla solcellsproducenter, finns i Kina och i framtiden kommer vår närvaro i Kina vara mycket naturlig, säger Erik Olsson, från Sol Voltaics.

Och potentiella partners kommer de att få träffa. Bland åhörarna finns allt från China Energy Conservation and Environmental Protection Group, Kinas statligt ägda flaggskeppsföretag inom energi- och miljöteknik och BaoSteel Energy till en stor grupp investerare, såsom Juno Capital, Tsing Capital, Kaiwu Capital, International Finance Corporation med flera.

”- Vi är här för att finna lösningar på problem. Vi söker globala partnerskap och samarbeten, nya lösningar för en bättre miljö och en hållbar tillväxt”, säger Daniel Zhu, Venture Partner på Tsing Capital.

- ENDS -

För mer information kontakta:

Magnus Agerström, Managing Director

Cleantech Scandinavia

+ 46 739 40 20 70

Om Cleantech Scandinavia

Cleantech Scandinavia driver ett internationellt etablerat nätverk för investerare, industriella företag och offentliga organisationer med intresse i nordisk miljöteknik. Under sin femåriga historia har Cleantech Scandinavia blivit en tillförlitlig källa för cleantech-relaterade investeringsmöjligheter, business intelligence, investeringsstatistik samt en internationellt igenkänd förmedlare av den nordiska cleantech sektorn. Idag omfattar nätverket över 70 medlemmar, från nordiska länder men också bl. a. från Kina, Storbritannien, Belgien, Tyskland, och Frankrike, såsom Capricorn Venture Partners, Evonik Corporate Venturing, Juno Capital, Cleantech Invest, Investinor, Sustainable Technology Partners, Siemens Venture Capital, BASF Venture Capital, Dow Venture Capital, IKEA GreenTech, 3M Ventures, Volvo Group Venture Capital, General Electric, och Energimyndigheten.

Om Sol Voltaics

Sol Voltaics är ett materialföretag baserat i Lund. Sol Voltaics tillverkar ett nanomaterial som avsevärt förbättrar verkningsgraden på solceller till en låg kostnad. Sol Voltaics grundades 2008 som en avknoppning från forskningen vid Lunds Universitet.

Kontaktperson:

Erik Olsson, +46 70 54 591 08

Om China-Nordic Cleantech Bridge

Målsättningen är att öka mängden investeringar och andra miljöteknikaffärer mellan regionerna. Fokus ligger på att skapa goda relationer där kommunikationen av möjligheter kan bli kontinuerlig och ökande över tiden. Det räcker då inte med att åka över med en delegation en gång om året utan det krävs fler aktiviteter löpande. Nästa steg efter China-Nordic Cleantech Summit är Cleantech Venture Day i Malmö, 28-29 Maj, 2013. Evenemanget kommer att ha ett tydligt Kina fokus och många av de investerare och industribolag som är med på mötet i Shanghai kommer att bjudas in till Malmö.

Projektet genomförs med support från bland andra:

Invest in Skåne, Cleantech Lahti, Deloitte, Autodesk, Stockholm Business Region Development, Idinvest Partners, Juno Capital Group, Tsing Capital, Golden Bridge, GreenStream, The Climate Group, Energimyndigheten, Tekes och Invest in Finland.

Cleantech Scandinavia is a membership network of investors and affiliated cleantech professionals designed to provide cleantech knowledge, contacts and investment opportunities; be a coordinating voice to promote the Nordic cleantech sector, and drive cleantech innovation and growth in the Nordic countries. Cleantech Scandinavia offers its members a series of networking and pitching events, business intelligence research and reports including Nordic cleantech deal flow statistics, and holds a database of investment opportunities in the region.

www.cleantechscandinavia.com