TEMA AG

Kinas marknad: chanser trots krisen

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 10:33 CEST

Intervju med Herr Li Xinhua, ekonomiminister i den västkinesiska mäss-staden Ningbo: Trots finanskrisen finns det på nytt tusentals mässtånd på China International Consumer Goods Fair (CICGF)/ Talrika svenska firmor investerar i Ningbo-regionen

F.o.m 2009-06-08 t.o.m 2009-06-12 hålls mässan China International Consumer Goods Fair (CICGF) för åttonde gången i den sydkinesiska staden Ningbo (nära Shanghai). Hittils har över 4000 mässtånd bokats och tusentals inköpare från hela världen har anmält sig för att komma till mässan trots finanskrisen. På CICGF 2009 kommer det även i år att presenteras ett överväldigande brett utbud av konsumtionsvaror.

Risk och chans
Begreppet "kris" är på kinesiska sammansatt av de kinesiska skriftecknen "risk och chans". Risk och chans ligger nära varandra, särskilt för en uppåtgående makt som Kina, som allt mer blir medelpunkt för de ekonomiska räddningsplanerna ju längre finanskrisen håller på. Staden Ningbos ekonomiminister Li Xinhua tippar på att mässan CICGF kan bli en chans för hela området av kosumtionsvaror. I intervjun talar han om finanskrisens inflytande påmässverksamheten, kvaliteten på produkter från Kina och svenska företags närvaro i den västkinesiska regionen.

Intervju med Herr Li Xinhua

Vad är det som gör att CICGF är speciell eller mer annorlunda än andra
globala utställningar med konsumtionsvaror?

Li:
Ett viktigt skäl är den fördel som finns genom tillverkningen och som är mycket bättre än på andra mässor för komsumtionsvaror. CICGF hålls i Ningbo och Ningbo är en del av Zhejiang Provinsen som är Kinas och hela världens största bas för tillverkning av konsumtionsvaror. 70% av företagen som ställer ut finns inom några timmars eller t.o.m minuters avstånd från platsen där mässan är och därför är det mycket enklare för inköpare att få information och bestälmma sig direkt. Om du vet om detta färstår du att CICG skiljer sig mycket från andra utställningar, inte bara när det gäller priser och kostnader utan även genom möjligheten att kunna bestämma sig på ort och ställe.

Har besöksregistreringen för CICGF 2009 hållit jämna steg med förra årets trots finanskrisen?

Li:
Svaret är positivt. Enligt den senaste besöksstatistiken är antalet
för-registrerade besökare lika jämfört med samma period förra året.
Detta ger oss god tillförsikt nu i ekonomiska kristider. Det kommer
att finnas 4000 mäss-stånd på CICGF 2009, lika många som förra året. Bokningen av mäss-stånden har nästan avslutats, vilket betyder att de flesta stånden har blivit bokade. Det finns dock forfarande en mycket liten mängd av stånd kvar som skulle kunna bokas inom en kort tid.

Hur många inköps-grupper och utländska regeringsdelegationer kommer för att gå på CICGF 2009?

Li:
Över 100 utländska inköps-grupper har registrerat sig för att närvara och fler kommer att ansöka. Sedan CICGF blivt en handelsmässa är handels-grupper och affärskunder inbjudna. Utländska regeringsdelegationer är välkomna att närvara. Det 11:e "Zhejiang Investment &
Trade"- seminariet (ZJITS) kommer att hållas på samma tid och plats och många officiella delegationer härifrån och från utlandet
kommer att besöka mässan.

Finanskrisen har slagit till hårt. Har det haft någon inverkan på
antalet anmälningar från utställare eller besökare?

Li:
Den globala finanskrisen har inverkat på några kinesiska företag. Men ändå ger CICGF tillfälle att uveckla det egna företaget bättre,
eftersom företag som är inriktade på export föredrar att besöka CICGF för att möta kunder och dra till sig deras order. Under finanskriser kan det hända att människor minskar på sina inköp av lyxiga och
dyra varor medans de fortsätter att köpa mindre dyra artiklar för dagligt bruk som de alltid behöver.

Många konsumenter har en negativ inställning till Kina
och de kinesiska produkterna, vad har gjorts för att mildra detta?

Li:
Det huvudsakliga skälet till den negativa inställningen är att det saknas förståelse och kommunikation mellan utländska kunder och kinesiska
företag. Så därför skulle samarbetet säkert förbättras genom bättre
kommunikation och förståelse. Å andra sidan borde kinesiska
företag verkligen försöka att förbättra sin produktkvalitet för att nå upp till de internationella kriterierna.

Vilka åtgärder har vidtagits för att förbättra kvaliteten på konsumtions-
varor, så som t.ex. säkerhetskriterier, ekologiska kriterier, design, etc.
Är detta något som framhävs på CICGF 2009?

Ja, följande åtgärder kommer att vidtas på CICGF 2009 för att
förbättra kvaliteten på konsumtionsvaror:

• Det kommer att säkerställas att alla utställare har ett tillståndsbevis för handel med utlandet som utfärdats av regeringen;
  • Främjande åtgärder för intellektuell egendom och riktigt skydd kommer att genomföras och ett kontor kommer att inrättas för detta på mässan;
  • Speciella team kommer att organiseras på mässan för att förbättra produktkvaliteten.

Svenska företag ser möjligheter i att exportera produkter av hög
kvalitet till Kina, och då särskilt matvaror. Tror du att finanskrisen kommer
att ha någon inverkan på den kinesiska medelklassens intresse för produkter av hög kvalitet?

Li:
Det är faktiskt så att I och med att Kina öppnas ytterligare och
levnadsstandarden utvecklas, är människorna mer intresserade av att njuta av livet och få en god livskvalitet, särskilt när det gäller mat-
varor. Människor bryr sig mer om kvaliteten, näringsvärdet
och säkerheten på matvaror eftersom dessa har en direkt inverkan
på hälsan.

Kan du säga något om den aktuella närvaron av svenska företag i Ningbo- regionen?

Li:
Det finns 38 firmor (i slutet av februari detta året) som har ivestitioner av svenska firmor med ett totalt kapital på 63,2 miljoner USD.

Om CICGF
För åttonde gången i rad äger China International Consumer Goods Fair (CICGF) rum i sydkinesiska staden Ningbo den 8 till 12 juni 2009, den ledande mässan för kvalitets- och märkesvaruprodukter. Även denna gång kommer CICGF presentera ett överväldigande och brett utbud av konsumtionsvaror. Man förväntar sig att tusentals köpare från hela världen kommer att delta. Under året 2008 täckte CICGF under konsumtionsvarumässan i Ningbo sammanlagt 4 000 montrar i det ytterst moderna mässområdet. Man presenterade ca. 100 000 produkter bl.a. kläder, hushållstextilier, elektro-och hushållsteknik, dagligvaror, möbler och kontorsmaterial, sport, reseutensilier och fritidsvaror, presentartiklar, handarbete och konst samt delikatesser. Det var 70 000 köpare från 113 länder som besökte mässan. Även rent ekonomiskt gick det med vinst för CICGF när mässan avslutades. Exporthandeln uppgick till 1073 miljarder Dollar $. De flesta köpare kom från USA, Europa och Japan. Under mässans gång besökte 350 journalister från 120 världsberömda tidningar och massmedia dess område.

Om Ningbo:
Den kinesiska kuststaden Ningbo ligger vid det tätt befolkade Yangtze-deltat söder om Shanghai. Staden med 5,6 miljoner invånare är centrum i östkinesiska provinsen Zhejang. Ningbo kan se tillbaka på en mer än 7000-årig historia. Staden och dess region har en stor ekonomisk tillväxt som ständigt pågår. Där finns Kinas största djupvattenhamn i Ningbo som står på fjärde plats i rangordningen som största hamn i världen, om man tar hänsyn till omlastningsvolymen. Den moderna välbärgade och internationella staden Ningbo har självfallet en yachthamn och golfplatser likaså storslagna inköpscenter och anläggningar med ståtliga boulevarder. Ca. 20 procent av alla dagligvaror och bruksvaror tillverkas i Ningbo eller omnejd. Ningbo är en ideal plats för International Consumer Goods Fair pga av sitt goda anseende.

Bildmaterial:
Högupplöst bildmaterial beställas via grehl@tema.de