Taiwannyheter

Kinesiska investeringar i taiwanesiska värdepapper och terminer tillåts

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 15:26 CET

Government Information Office

Republiken Kina (Taiwan)
20 januari, 2010

Den 15 januari godkände Taiwans Executive Yuan ett investeringstak för de regler som finns för kinesiska investerare (Regulations Governing Securities Investment and Futures Trading in Taiwan by Mainland Area Investors) – en dag innan avsiktsförklaringen om finansövervakning som undertecknats av Taiwan och Kina trädde i kraft. För att sörja för den finansiella stabiliteten har Executive Yuan antagit ett gradvist och progressivt tillvägagångssätt. Taket för investeringar i taiwanesiska värdepapper för hela gruppen av Qualified Domestic Institutional Investors (QDII) som har godkänts av fastlandet är 500 miljoner dollar, medan investeringar i flygbolag, konstruktion, radio- och TV-sändningar och telekommunikation är förbjudna.

Den taiwanesiska finansinspektionen (Financial Supervisory Commission) sade att China Asset Management Co., Ltd. och China International Fund Management Co., Ltd. redan har gått igenom procedurerna för att öppna konton i Taiwan för handel med värdepapper och de kommer att kunna köpa aktier när de har fått sina handelskvoter från den taiwanesiska börsen. Taket för investeringar från QDII är till att börja med satt till 500 miljoner dollar, men kan komma att revideras i framtiden beroende på investeringssituationen.

Mer läsning i Taiwan Today:

Inbound mainland investment rules approved (Jan. 18, 2010)