Lunds Energi AB

Kinesiskt besök på Gunnesboverket i Lund

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 10:33 CEST

Måndagen den 29 juni besökte en kinesisk delegation på 8 personer Lunds Energis anläggning för el- och fjärrvärmeproduktion i Lund, Gunnesboverket.

Delegationen bestod av 6 personer från Beijing Energysaving & Environmental Protection Center (BEEPC) – en institution som arbetar med energifrågor och miljöförebyggande åtgärder för Kinas regering – samt 2 personer från Beijing Municipal Development & Reform Commission. Deras mål med besöket var att se ny miljöteknik och de var speciellt intresserade av fjärrvärmeproduktion.

– Kineserna ville besöka Sverige eftersom de uppfattat att vi ligger i framkant vad gäller miljöteknik, så som fjärrvärme baserad på bland annat spillvärme, pellets och geotermi. Vi är glada över att vi fick möjligheten att visa dem vår produktion och hoppas att de fick med sig användbara erfarenheter, säger Lena Nordenbro, miljöchef på Lunds Energikoncernen.

Besöket arrangerades av nätverket Sustainable Business Hub, där Lunds Energikoncernen är medlem, och varade i drygt 1 timme.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Nordenbro, Miljöchef för Lunds Energikoncernen, 070-283 07 77
E-post: lena.nordenbro@lundsenergi.se.