David Carlson

King av Miller Moon - uppfriskande relevant för dagens musikaliska landskap

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2012 10:28 CEST

Låten King från albumet Another Side Of Love – digital release 2012

Doom-popparna Miller Moon från Malmö kanske verkar nya på den Svenska musikscenen men de fyra medlemmarna har figurerat i olika band under de senaste två decennierna, däribland Sing Sing & The Crime och Love Kings. I denna nya konstellation har Miller Moon spenderat gott och väl tre år för att slipa fram ett sound som verkar kusligt bekant men ändå uppfriskande relevant för dagens musikaliska landskap. Nu släpper Miller Moon den andra singeln från albumet Another Side Of Love - King.

Sångaren Stefan Berg och hans lyriska kärvhet, nyckfullhet och Ian McCulloch-liknande ton sätter stämningen över låten King.

”Det är musik från våra värkande huvuden, blödande hjärtan och bitterljuva erfarenheter”, förklarar Berg.
Med uppställningen David Carlson (gitarr), Leif Johansson (bas) och Robert Fekete (Orgel/keyboards) visar Miller Moon prov på en dynamik och oräddhet som kännetecknar ett band vars medlemmar inte ber om ursäkt för sin passion. ”Det finns helt klart en stark kemi i bandet”, förklarar Berg, som också sitter in som trummis på inspelningen. ”Vi berör varandra känslomässigt när vi spelar. Och det finns tillit mellan oss. Vi ger varandra trygghet. En trygghet som gör det möjligt att våga lägga fram även mycket dåliga idéer. Vi tar risker tillsammans. Så har det alltid varit, även i tidigare band där vi spelat ihop. Det är som bra sex. Och vi blir kära i varandra om och om igen.”

Tore Johansson (The Cardigans, Franz Ferdinand, Bob Hund, etc.) har producerat låten King

Pressreleasen är skriven av Christian Patrick

För vidare info samt beställning av press-CD: Stefan Berg, stefan.berg@bergimages.se, 0708-519512

Lyssna på låten King via Spotify: http://open.spotify.com/album/51cGAdEbeODDNTA2X6Hw80