MacoMedia AB

Kista Frukostmöte - om nätverk för kvinnor i IT-branschen

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2012 07:57 CET

Affärsmöjligheter i nätverket Kista Matrona

Lena Törner, grundare av MatronaNätverken, berättar varför ett affärsnätverk för kvinnor behövs och hur det kan vara till nytta för dig. Nätverket Matrona har gjort succé och finns nu över hela Stockholm, med en av grupperna i Kista.

Värdegrund
- Jag har byggt ett affärsnätverk för kvinnor med utgångspunkt från min egen bakgrund i IT-branschen, säger Lena Törner.
Vårt främsta mål i Matrona är att göra affärer och skapa nya kontakter. Som kronan på verket har vi varje år en insamling till något välgörande ändamål.
Förra veckan avslutade vi årets insamling, till förmån för, MinStoraDag, med en sopplunch på Stockholmsmässan. Medverkade gjorde komikern Babben Larsson, konferencier, Titti Schultz och sjöng gjorde Marie Bergman. Vi fick ihop över 81 000 kr i år.
Förra året medverkade Mia Törnblom, Titti Schultz och barockorkestern, Rebarouqe. Då gick vår insamling till Läkare Utan Gränser och vi lyckades få ihop 80 000 till Afrikas Horn.

En annan vision jag har med Matrona, är att skapa en brygga mellan näringsliv, kommun och arbetsförmedlingar. Vi har också lyckats med detta och fått ut människor i arbete genom Matrona.
En kommun, som verkligen förstått värdet av detta samarbete är Sundbybergs stad som lyckats förmedla praktikanter och sommarjobb genom vårt affärsnätverk.

Skapa mervärde
-
Det handlar om att vilja göra gott och ta ett samhällsansvar - att göra det där lilla extra. För mig handlar det om att arbeta med ett långsiktigt perspektiv, att kombinera affärer med att engagera sig och bidra med något positivt till vår omvärld. Och självklart visa att vi kvinnor verkligen kan samarbeta och när vi gör det kan vi överträffa allt, avslutar, Lena Törner.
MatronaNätverken har växt och idag drivs det av Lena och hennes dotter, Sanna.  Vi tillhör olika olika generationer och därför attraherar och drar vi till oss kvinnor i olika åldrar, vilket gör det hela ännu mer spännande, säger Sanna Törner.
Anmälan till frukostmöte görs här;

Fakta om MatronaNätverken

MatronaNätverken är lokala affärsnätverk som vänder sig till kvinnor i ledande befattningar och drivna företagare. Gemensamt för alla medlemmar är en vilja att knyta nya kontakter och hitta förutsättningar och möjligheter för att göra affärer. Det stora flertalet av medlemmarna är stora företag och det är också grundtanken med Matrona. Nätverken är en branschöverskridande och att vara medlem ska vara nyttigt, lärorikt, utvecklande och roligt. MatronaNätverken är idag etablerade i Sundbyberg/Solna, Kista, Södermalm/City och nu även på Östermalm/Täby. MatronaNätverken drivs idag av Lena och Sanna Törner. Besök gärna hemsidan www.matronanatverken.se

Matrona ingår som en del i utbildningsföretaget MacoMedia AB som startades 1993. För mer info om MacoMedia AB, läs mer på www.macomedia.se.
För mer information om MatronaNätverken, framtidens kvinnliga affärsnätverk, kontakta Lena Törner; www.matronanatverken.se eller maila lena.torner@macomedia.se (070-496 06 08