Farhang

Kista Världsmusikfestival presenterar nyskapande samtida musik från Turkiet, Gayda Istanbul första gången i Sverige.

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 13:02 CET

Det romsk-turkiska bandet Gayda Istanbul, en del av Kardes Turkuler, är en av årets kandidater till Grammy priset med sin senaste skiva. Missa inte detta fantastiska band!  Nu kommer de direkt från hjärtat av Turkiet till Kista för att presentera en musiktradition som sträcker sig från Balkan och  Trakien i väst till Anatolien i öst!

Konserten är en del av Kista Världsmusikfestival som firas för elfte året i rad. Årets festival produceras av Farhang på uppdrag av Kungliga Musikhögskolan och i samarbete med Riksteatern.

Projektet Simdi Now arrangeras i samarbete med The Istanbul Foundation for Culture and Arts (IKSV) och Riksteatern. Projektet som presenterar turkisk samtida kultur av olika slag, pågår under hösten 2011. Simdi Now stöds av Turkish Ministry of Foreign Affairs och The Promotion Fund of the Turkish Prime Ministry.

När: 26 november klockan 20.30
Var: Kista Kyrka, Kryptan

Besök www.kistaworldmusic.com för pressbilder samt mer information.

För pressackreditering kontakta Rostam Mirlashari, producent av Kista världsmusikfestival.
rostam@farhang.nu

Bakgrund
Kista Världsmusikfestival vill kasta ljus över Kista som en smältdegel av kulturer, religioner, språk och nationaliteter där det demokratiska mötet mellan olika aktörer (befolkningen, företagare och den offentliga sektorn) skapar nya förutsättningar för nyskapande. Festivalen som arrangerats tio år i rad har ursprungligen fötts ur visionen att skapa en permanent scen för världsmusik i Kista och etablera området som en nordisk scen för folk- och världsmusik.

Farhang grundade festivalen 2001 tillsammans med Kungliga musikhögskolan och Kista stadsdelsförvaltning i samarbete med andra lokala arrangörer med hopp om att på längre sikt skapa en permanent scen i Kista och med avsikten att sätta Kista på den kulturella kartan. Det är en vision som vi fortfarande bär med oss och som vi vet att vi delar med många andra.

Rostam Mirlashari
Producent
rostam@farhang.nu
070-496 89 62

Föreningen Farhang bildades 1995 med målet att bygga broar mellan människor med olika kulturella bakgrund. Farhang (”kultur” på persiska) strävar efter att skapa förståelse mellan kulturer genom konserter, festivaler och andra evenemang. Utöver detta försöker Farhang uppmuntra möten mellan utländsk och inhemsk kultur och bidra till att stödja processer där olika musiktraditioner möts och skapar något nytt tillsammans.

Förutom Eldfesten, Nouruzturnén, dansfestivalen Movement in Exile och Kista Världsmusikfestival som är de fyra stora evenemangen så anordnar Farhang ett tiotal enstaka konserter, seminarier och föreställningar varje år.