Löparakademin

Kistaloppet och Panetoz bjuder på löparfest i förorten

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 13:24 CEST

Lördagen den 8 september går startskottet för den tredje upplagan av Kistaloppet – höstens stora motionsfest i förortsmiljö. Kistaloppet som är 10,00 km långt har en spektakulär bansträckningen som tar löparna genom mijonprogrammets höghus, Järvafältets grönområden och Kistas världsberömda IT-område. Unikt för loppet är att en del av banan går inomhus rätt igenom Kista Galleria.

Intresset för loppet är större än någonsin och arrangörsföreningen Löparakademin räknar med att fjolårets deltagarrekord på 2336 anmälda löpare slås med råge. Samma dag går Lilla Kistaloppet för pojkar och flickor 7–13 år som i fjol lockade hela 849 barn att anmäla  sig till det  1,7 km långa loppet. Syftet med Lilla Kistaloppet är att stimulera till ökad motion och förebygga ohälsa bland förortens unga.

Kistaloppet är en motionsfest för hela familjen där alla kan delta, gammal som ung, och vi är stolta över att ha såväl svensk elit som nybörjare representerade i startlistan.” säger John Laselle från Löparakademin.

I Kistaloppet kombineras motion med underhållning och förutom flera DJs längs banan kommer  gruppen Panetoz uppträda i samband med loppet. Panetoz är just nu högaktuella med sommarhiten ”Dansa, Pausa” och uppträdandet väntas locka stor publik.

Kistaloppet arrangeras av den ideella föreningen Löparakademin som arbetar med individ– och områdesutveckling i Stockholms miljonprogramsförorter och arrangerar även Skärholmsloppet, Vårstafetten och Think Big Lectures.

Mer information på www.kistaloppet.se

Kontakt från Löparakdemin/Kistaloppet

John Laselle, verksamhetsledare

John.laselle@loparakademin.se

Löparakademin - För ett friskare och bättre Sverige.