Svensk Fisk

Klara Färdiga Fisk 2008 - snabbmatsfinalisterna utsedda

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 15:33 CEST

För tredje gången arrangerar Svensk Fisk och Exportutvalget for fisk i Norge tävlingen om vem som komponerat den godaste snabbmaten på fisk och skaldjur. Nu är finalisterna utvalda av juryn som leds av Gert Klötzke. Den 7 november kommer finalisterna att laga upp sina rätter inför publik på mässan Det Goda Köket i Stockholm.

Syftet med tävlingen är att inspirera samtliga fastfoodaktörer att öka utbudet av fisk- och skaldjursrätter i sina sortiment med nya, goda och hälsosamma måltidslösningar.
- Samtidigt som utbudet ökar på snabbmat, ökar också kraven på bra och hälsosamma råvaror, säger Karin Fagerståhl på Svensk Fisk och menar att snabbmat inte bara skall vara en nödlösning utan en fullvärdig ersättare till den hemlagade lunch- eller middagsmaten.
Inbjudan till tävlingen har gått ut till livsmedelsföretag, snabbmatsrestauranger och detaljister. För att konsumenten skall få tillgång till det vinnande tävlingsbidraget är kravet att fiskrätten skall kunna köpas i en restaurang- eller butikskedja.

Här är årets sex finalister i snabbmatstävlingen Klara Färdiga Fisk 2008:
Kategori HMR (Home Meal Replacement):
Coop
Seven Eleven,
Gooh!
I kategorin Direktkonsumtion:
FeskarBröderna,
Max Hamburgerrestauranger
Pressbyrån.

De tävlande rätterna står för modern, god och hälsosam snabbmat med fisk och/eller skaldjur som huvudingrediens. Varje rätt ska finnas i det tävlande företagets nuvarande sortiment eller vara möjlig att introducera inom ett år. Näringsinnehållet har granskats och priset ut till konsument får inte överstiga 100 kronor.

Seminarium i samband med tävlingen
I anslutning till tävlingen anordnas ett seminarium för journalister och representanter från branschen med temat " fisktrender hos svenska folket" med start kl. 9.15. Direkt efter seminariet går tävlingen av stapeln på stora scenen kl. 11.15 med prisutdelning direkt efteråt, kl. 12.30.

För mer information om tävlingen, kontakta Karin Fagerståhl Svensk Fisk
Telefon: 031-85 00 54, E-post: karin.fagerstahl@svenskfisk.se eller
Lisbeth B. Hansen, Marknadsansvarig på Exportutvalget for fisk i Norge.
Telefon: +47 77 60 33 90, E-post: lisbeth-b.hansen@seafood.no
Tävlingen arrangeras i samarbete med Det Goda Köket och tidningen FastFood