Lunds Studentsångare

Klarinettisten Martin Fröst vinnare av Lunds Studentsångförenings solistpris

Pressmeddelande  •  2012-05-06 22:55 CEST

Klarinettisten Martin Fröst tilldelas Lunds Studentsångförenings solistpris 2012. Juryns motivering lyder: “För sitt sätt att tänja gränser med världsomspännande artisteri och virtuos värme”. Lunds Studentsångförenings solistpris är på 150 000 kronor och därmed en av Sveriges största musikaliska utmärkelser. Priset delas ut vid en konsert tillsammans med Lunds Studentsångförening senare i år.

Den i Uppsala födde Martin Fröst är inte bara den sannolikt bäste nu levande klarinettisten. Han är också en av de mest spännande musikerna i världen just nu. Hans repertoar spänner från den klassiska till nutida klarinettmusik. Hans ambition att hitta nya uttryckssätt för den klassiska musiken har fört honom till unika samarbeten med tonsättare, dirigenter, koreografer och ljusdesigners.

Under 2012 spelar Martin tillsammans med orkestrar på internationell toppnivå över hela världen, däribland Minnesotaorkestern, Los Angeles Filharmoniker, Cincinatti Symfoniorkester, NHK Symfoniorkester i Tokyo, Concertgebouw i Amsterdam och Orchestre de Paris.

I en intervju har Martin beskrivit hur han står med ena foten i fiaskot och den andra i konstnärlig triumf: ”Det handlar om mina nya projekt som jag laborerar med. Saker som är osäkra och inte hör till den traditionellt klassiska musiken. Det är en balansgång som handlar om att bryta mark.”

Förutom hans oslagbara virtuositet och musikalitet är det troligtvis denna balansgång som gett Martin stor framgång. Han hyllas såväl av traditionalister som av dem som söker förnyelse. Medan

Martin till största delen spelar verk ur den klassiska repertoaren - han har gjort hyllade inspelningar av Mozarts och Webers klarinettkonserter – ser han till att varje år uruppföra nyskriven musik. Under åren har bland andra Krysztof Penderecki, Kalevi Aho, Rolf Martinsson, Bent Sørense, Victoria Borisova-Ollas, Karin Rehnqvist och Sven-David Sandström skrivit musik direkt för Martin.

Martin Fröst har tidigare tagit emot Dagens Nyheters kulturpris och Kungliga Musikaliska Akademiens interpretpris. År 2012 förärades han med den kungliga medaljen Litteris et artibus.

Solistpriset kommer att delas ut till Martin Fröst vid en konsert tillsammans med Lunds Studentsångförening den 27 oktober i Lunds universitetsaula.

Lunds Studentsångförenings solistpris instiftades av Tetra Laval i samband med Studentsångarnas 175-årsjubileum. Det utdelas årligen sedan 2006 till en framstående svensk sångare eller musiker. Prissumman är på 150 000 kronor och därmed en av Sveriges största musikaliska utmärkelser.

För frågor - kontakta körens ordförande Anders Bjerkén, tel: 0708-163125. Mer information om solistpriset finns på körens webbsidor.

Lunds Studentsångförening, LSS, startades 1831 och är idag Sveriges häftigaste manskör. Studentsångarna leds av den meriterade anföraren Michael Bojesen.

Mer information om kören hittar du på http://www.studentsangarna.nu

Följ oss gärna även på http://twitter.com/studentsangarna och http://facebook.com/studentsangarna

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom