Klarna AB (publ)

Klarna etablerar sig i Österrike

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 11:20 CEST

Klarna, en av Europas ledande leverantörer av betalningslösningar för e-handel, meddelade idag att man expanderar sin verksamhet till ett sjunde land i Europa. Under hösten 2012 kommer Klarnas tjänster att bli tillgängliga för e-handlare och konsumenter i Österrike.

– Etableringen i Österrike är ett naturligt nästa steg för vår expansion i Europa. Vår framgång i Tyskland sedan lanseringen där 2010 har gett oss värdefulla erfarenheter när vi nu tar vår vision om en tryggare och enklare e-handel till ännu ett land, säger Sebastian Siemiatkowski, VD och koncernchef för Klarna.

Sedan starten 2005 har Klarna expanderat sin verksamhet till sex länder i Europa: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Nederländerna, och från och med hösten 2012 även Österrike, med ett försäljningskontor i Wien.

– Den österrikiska e-handeln har utvecklats mycket dynamiskt under de senaste åren. Cirka sex procent av den totala detaljhandeln sker över internet, säger Sebastian Siemiatkowski.

Klarna erbjuder betalningslösningar för e-handel som möjliggör enkla och trygga köp på nätet. I dag hanterar Klarna transaktioner värda 2,3 miljarder euro på årlig basis genom 15 000 anslutna e-butiker.

För ytterligare information,
Per Lorentz, Kommunikationschef Klarna

Om Klarna

Klarna erbjuder säkra och smidiga betallösningar för e-butiker i Europa och har sedan starten 2005 haft ambitionen att göra e-handeln tryggare, enklare och roligare. Kärnan i Klarnas erbjudande är idén om betalning efter leverans, något som låter kunden få hem sina varor först och betala sedan. Samtidigt tar Klarna kredit- och bedrägeririsken vilket gör att e-butiken alltid får betalt. Idag är Klarnas betallösning integrerad i mer än 15 000 e-butiker i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Nederländerna.