Norrsken Foundation

Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken lanserar initiativ för att bekämpa korruption med hjälp av teknik

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2016 12:00 CEST

Norrsken tillkännager nu sitt första helägda labb-initiativ Klarity. Initiativet utvecklar en app som låter medborgare att enkelt och säkert ladda upp bevis på korruption som de upplever i sin vardag.

“En av fyra personer världen över behöver betala mutor för att få tillgång till offentliga tjänster. Denna systematiska korruption urholkar medborgarnas förtroende för statliga institutioner, dess ledare och slutligen demokratin.“ säger Niklas Adalberth, grundare av Norrsken Foundation.

“2020 kommer det att finnas 6,1 miljarder smartphones världen över. Det här ger oss en enastående möjlighet att låta medborgare i realtid rapportera korruption och med hjälp av crowdsourcing och avancerad teknik vill vi strukturera datan och göra det tydligt var och hur korruption sker i samhället.” säger Niklas Adalberth, grundare av Norrsken Foundation.

Klarity hoppas göra korruption mindre attraktivt genom att öka risken för institutioner och individer att exponeras som korrupta. Initiativet kommer också samarbeta med media och intresseorganisationer så att det ageras på de uppgifter och data som samlas in via tjänsten.

“Att rapportera korruption kommer genom vår app bli lika enkelt som att uppdatera din status på Facebook, tack vare detta hoppas vi kunna attackera korruption på lägre nivå i samhället.” säger Kristoffer Hanson, VD Klarity.

Klarity har som ambition att erbjuda sin produkt internationellt men kommer först lansera på en mindre marknad i östeuropa tills man sett att den ger önskat utfall. Initiativet letar nu aktivt efter att anställa flera personer för att accelerera utvecklingen av tjänsten.

“Vi erbjuder utvecklare och designers en möjlighet att få jobba med spännande utmaningar genom att vara med och ta fram en produkt som ska engagera användarna, vara skalbar och klara höga säkerhetskrav. Samtidigt får man jobba med att göra skillnad och förbättra utsatta människors vardag, vilket är något vi märker att fler och fler personer söker i sitt arbetsliv.“ säger Kristoffer Hanson, VD Klarity.

Ägare: Norrsken Foundation

Startades: Maj 2016

Kristoffer Hanson, VD

+46(0)760-37 55 00

kristoffer@klarity.org

Norrsken Foundation är en icke-religiös, politiskt obunden och icke-vinstdrivande stiftelse. Genom Norrsken Lab och Norrsken Incubator investerar stiftelsen i socialt entreprenörskap med fokus på teknik. Grundad juni 2016 i Stockholm, Sverige. Besök www.norrskenfoundation.org.