Klarna AB (publ)

Klarna lanserar Sveriges snabbaste betalsätt

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2016 08:02 CET

Betalningsföretaget Klarna lanserar i dag Klarna Direkt – ett nytt betalsätt som gör att användarna bara behöver ett mobilt BankID för att kunna handla på nätet.

– Det här är det snabbaste och enklaste betalsättet i Sverige. Allt som krävs för att handla på nätet är ett mobilt BankID, säger Klarnas grundare och VD, Sebastian Siemiatkowski.

För användaren innebär det nya betalsättet att man slipper hålla reda på kreditkort, bankdosa, telefonnummer eller en extra app. Första gången väljer användaren vilket bankkonto som pengarna ska dras ifrån, sedan bekräftas köpet med hjälp av ett mobilt BankID vid varje köptillfälle. Pengarna dras från bankkontot först när butiken har skickat iväg paketet.

– För Klarna handlar det om att hela tiden utveckla och förbättra köpupplevelsen. Som användare har du nu ett stort antal valmöjligheter beroende på om du vill betala för din vara direkt eller senare, säger Sebastian Siemiatkowski.

Alla svenska butiker som använder Klarnas kassalösning, Klarna Checkout, kommer att få det nya betalsättet i sin kassa automatiskt. Det här kan göras eftersom butiker som installerar Klarna Checkout gör en direktintegration mot Klarna. Efter det kan Klarna göra uppdateringar, som att lägga till ett nytt betalsätt, i realtid – utan att butiken behöver göra något eller teckna ett separat avtal.

I det första steget av lanseringen under februari kommer tjänsten att vara tillgänglig för de användare som har registrerat sig för att betala sina fakturor i Mitt Klarna med samma betalmetod – något nästan 600 000 svenskar redan har gjort. I nästa steg senare under våren kommer det vara möjligt för användare att registrera sig för tjänsten direkt i Klarna Checkout vid köptillfället.

Klarna Direkt använder Autogiros befintliga struktur för att genomföra transaktioner, men inga pengar kommer att dras från användarens konto automatiskt.

Video: Så här fungerar Klarna Direkt

Klarna grundades i Stockholm 2005, utifrån en enkel och klar idé: att göra det enklare för människor att handla. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag.

2014 gick vi ihop med SOFORT och skapade Klarna Group, Europas ledande alternativa betalningsleverantör. Klarna Group har över 1400 anställda och är verksamma i 18 länder. Drygt 45 miljoner konsumenter och 65 000 handlare använder våra lösningar och vårt mål är att bli det sätt som världen helst handlar med.