SIF

Klart för kollektivavtal på stort IT-företag

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 15:18 CET

Sif har i dag måndag kommit överens med IT-företaget IFS med cirka 800 anställda i Stockholm, Göteborg, Linköping, Jönköping, Karlstad, Luleå, och Värnamo om att teckna kollektivavtal. Efter önskemål från medlemmarna på IFS om tecknande av kollektivavtal har diskussioner pågått under en längre period. I och med att företaget skall gå med i arbetsgivarorganisationen Almega-ITA är det nu klart.

– Glädjande att våra medlemmar fick gehör för sina önskemål. Det visar att IFS värnar om sin största tillgång – de anställda, säger Lars-Bonny Ramstedt, förhandlingschef på Sif.

- Det är positivt att ett så stort företag inom IT-branschen har beslutat att gå med i en arbetsgivarorganisation och därmed omfattas av kollektivavtal. Det stärker den svenska modellen och det system med samförstånd och enighet som präglar svensk arbetsmarknad, säger Lars-Bonny Ramstedt.

Överenskommelsen innebär att de anställda kommer att omfattas av kollektivavtalets regler om bland annat lön, arbetstid, övertid, semester, inflytande, kompetensutveckling och tryggad pension.

IFS är verksamt i mer än 45 länder och har många stora svenska företag, flera kommuner och landsting som kunder.

Sif har i dag cirka 220 medlemmar på IFS.

Förhandlingarna har genomförts tillsammans med Sveriges Ingenjörer, Jusek och Civilekonomerna.