Hästsportens hus

Klart för travfest med final i Olympiatravet (STC, ATG)

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 13:31 CEST

På lördag är det final i Olympiatravet på Åby som även bjuder på finalomgång för V75 och traditionellt startar upp årets storloppssäsong i svensk travsport. Årets Olympiatrav håller hög klass. Hetast att ta miljonen som väntar vinnaren är Dumle Loss (Joakim Wallin) och Order By Fax (Per Lennartsson) som båda vann sina försök på imponerande sätt.

Hemmahoppet heter Thai Tanic med Björn Goop och från Frankrike sätter inbjudne Kito du Vivier med välkände Jos Verbeeck i sulkyn krydda på anrättningen. Startlista Olympiatravet, 2140 meter auto:
1. Dumle Loss - Joakim Wallin 2. Kito du Vivier - Jos Verbeeck 3. Lassiter - Conrad Lugauer 4. Super Light - Jörgen Westholm 5. Thai Tanic - Björn Goop 6. Improve Ås - Erik Adielsson 7. Hot Tub - Åke Svanstedt 8. General du Lupin - Örjan Kihlström 9. Order By Fax - Per Lennartsson 10. Born At Last - Lutfi Kolgjini

Olympisk fackeltåg och 50 idrottsstjärnor på Åby
På lödag blir det som vanligt en stor olympisk fest på Åby. Ett fackeltåg med idrottsungdomar springer från Nordstan i centrala Göteborg till Åby där den olympiska elden tänds under en traditionell invigningsceremoni. På lördag kommer uppåt 50 nya och gamla svenska olympier och idrottsstjärnor närvara och skriva autografer på Åby. Många av medaljörerna från Turin finns på plats, t ex Anna Carin Olovsson, lag Anette Nordberg och bröderna Tobias och Mathias Fredriksson. Från sommarsporterna gästar bland annat Carolina Klüft. Till Åby kommer även runt 2 000 ungdomar från traktens idrottsklubbar.

Läget just nu
(ATG) Påsken har passerat och för andra året i rad med V75 på påskafton. Trots en påskvecka med svagare omsättning på V75 slår vi förra året totalt för veckan med 0,8 %. Veckans siffror mot föregående år: V75 71,8 mkr -4,7% V64/V65 ons 16,5 +6,4 V65 sön 7,7 +0,1 V5 och V65 varje dag 20,5 +19,0 V4 4,1 V3 1,3 -4,4 DD 36,3 -2,2 LD 3,2 V/P 26,5 -19,8 Trio 5,8 -36,1 Tvilling 7,3 +123,5 Komb 1,8 +20,2 Totalt veckan 202,8 +0,8 Ackumulerad omsättning är 3 212 mkr, vilket är +1,2 % mot fjolåret. Ska påpekas att fjolårssiffrorna vi möter omfattar en extra V75-omgång och tre fler jackpottar på V75. Den här veckan är det Olympiatravsfinal på Åby. I vår lilla serie av reklamfilmer för Olympiatravet har vi kommit till finalavsnittet och vi får se Björn Goop tända elden på Götaplatsen. För den som vill se elden i verkligheten är det bara att bege sig till Åby på lördag.

STC:s styrelse (STC)
STC:s styrelse har möte i samband med Olympiatravet i Göteborg. På dagordningen finns bland annat följande punkter: • STC:s fullmäktigemöte 2006: (Kallelse, Förslag program, Föredragningslista) • Avelsfrågor (Avelsvärdering, Utredning om EU:s tävlingsdirektiv, EU och hästfrågor, Projektredovisning – travavel) • Travronden • Sportfrågor (Sportsliga mål, Licenser, Aktuella sportfrågor, Ansökan om heatlopp från Åby) • Momsregler • Nämnd för disciplinära frågor m.m. • SÄBA (Säkerhet på banorna) • Projekt (Publikprojektet, Hästägarprojektet) • Organisationsstruktur • Rapporter och skrivelser (uppfödarpremie, Travlärlingarnas Riksförbund, STC remissinstans Francke-utredningen)
• ASVT (Avelsföreningen) • Travmuseet Årjäng • Ekonomi (Årsbokslut 2005/Årsredovisning) • Hederstecken

Propagandatravet går vidare (STC)
STC:s Trav 2010 - projekt "Propagandatrav" kommer att köra tävlingar på Kalmar (22/4), Jägersro (29/4), Klarälvstravet (www.klaralvstravet.com) (12/5) och Östersund (10/9). Under sommaren kommer också den fantastiskt aktiva travklubben Pitebygdens Travklubb att köra en propagandatravdag (http://www.vitsandstravet.net/). Projektgruppen väntar också på besked från Solvalla om ett datum. – Min förhoppning är att dessa pilotdagar skall ge de svar vi behöver. Vi i projektgruppen hoppas på att bygga upp en tredje väg i vår tävlingskalender. Vi har elittrav, vardagstrav och vi har en hel del andra travdagar, däribland det väl fungerande bygdetravet och istravet. Det är dessa de andra travdagarna som vi systematiskt måste börja använda till att rekrytera nya samt stimulera alla de tusentals aktiva som tävlar för att travet är det bästa de vet. Alla de s.k. B-loppsdagarna som körs i Sverige är t ex utmärkta tävlingsarenor för våra ungdomar och alla montéryttare som behöver träning och rutin, säger David Crona, projektledare.

En KRAFFTsamling i hästväg (STC) Den 24 april drabbar några av Sveriges bästa naturbrukgymnasier samman i STC:s KRAFFTsamling. Det är en lagtävling där man varvar praktiska och teoretiska moment och där de elever med mest koll på häst i största allmänhet – och travsport i synnerhet – vinner. KRAFFTsamlingen är en utbildningstävling för gymnasieelever vid naturbruksprogrammets hästinriktning, och är ett samarbete mellan Svenska Travsportens Centralförbund och fodertillverkaren KRAFFT. Årets värd är fjolårets vinnare – Plönningegymnasiet. Tanken med tävlingen är bland annat att samla elever och lärare under trevliga former, men också att ge skolorna möjlighet att utvärdera sin travundervisning. I år är det är åtta skolor med travinriktning som deltar: Frans Suells gymnasium, Ingelstorps naturbruksgymnasium, Kvinnerstaskolan, Lillerudsgymnasiet, Naturbruksgymnasiet Uddetorp, Plönningegymnasiet, Rättviks naturbruksgymnasium och Travskolan Wången. Förutom att lagen testas i sina färdigheter kring omvårdnad, avel, anatomi och fysiologi så blir det även ett fystest samt två prov på idealtid. Båda på rundbanan – det ena provet rids och det andra körs. Sista delprovet är ett ponnylopp som är insprängt bland de ordinarie loppen vid Halmstadstravets måndagstävlingar.

Mer info: Jessica Bergström, telefon: 0709-795639 e-post: jessica.bergstrom@travsport.se Hästens dag på Jägersro (STC) Hästens dag kommer i år att genomföras här på Jägersro den 10 och 11 juni 2006 med en rad intressanta aktiviteter. Mer information finns att hämta på www.hastensdag.se USA-rapport (STC) Ingvar Berg kommer i veckans nyhetsbrev med ett fylligt bidrag från häst- och spelvärldens USA med följande rubriker: • OTB-spelbolag i New York pank - klarar inte att betala till banorna • CBS intervju: Utländskt Internetspelföretag producerade miljardär • Hästsporten försvarar sitt undantag till spelförbud på Internet • Debatt: Utländska spelbolag vill hellre bli reglerade än hotade Fortsatt framgång för Torsdagsgaloppen (SG) Vid förra veckans lunchtävlingar på Skärtorsdagen omsattes drygt 1.840.000 kr på fyra lopp. Det var den tredje högsta omsättningen sedan starten för Torsdagsgaloppen den 19 maj i fjol. Det var Täby Galopp som stod värd för tävlingarna. Så blir det denna vecka också, då startfälten är begränsade. Tre handikapper ingår dock i V4:an, varför det sannolikt åter blir hög utdelning. Täby Galopp svarar också för Lördagskomben/Trio och Söndagskomben/Trio.

Möte med Skatteministern (SG) Finansdepartementets utredning om trav- och galoppsporten har fått en snabb upptakt. På Skärtorsdagen kallade biträdande finansminister Sven-Erik Österberg till ett första möte med parterna. Galoppen representerades av Benny Carlsson, ordförande i Svensk Galopp.

Skandinaviska galoppremiärer (SG) På torsdag inleds den norska galoppsäsongen, då Övrevoll slår upp portarna och avrider sju lopp. I ett elitlopp startar en av Skandinaviens bästa medeldistansare, danskfödde Hovman.
På lördag är det dags för premiär i Köpenhamn, där banan återfår namnet Klampenborg efter fyra säsonger som Köbenhavns Galopbane. Det är för övrigt banans 96:e säsong… Åtta lopp rids. I huvudloppet startar bl a Benny Andersons danska derbyvinnare 2004, Sibelius. Av: Mats Fransson, STC Kristina Kuster, ATG Björn Eklund, SG