Rikskonserter

Klas Lindquist årets Alice Babs-stipendiat

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 08:47 CET

Saxofonisten och kompositören Klas Lindquist är utsedd till årets Alice Babs-stipendiat. Priset är på 50 000 kronor och överlämnades under onsdagens Swedish Jazz Celebration-konsert i Berwaldhallen.

Lindquist tilldelas stipendiet med motiveringen: "Klas Lindquist är redan ett välkänt namn inom musikerkretsar och han står inför ett brett publikt genombrott. Klas är en högt respekterad ensemblemusiker, en strålande improvisatör och solist, samt hyllad som kompositör och kapellmästare. Klas behärskar dessutom till fullo en rad olika stilar vilket gör att han smälter in och berikar de mest skilda sammanhang."

- Jag känner mig hedrad! Det här stipendiet ger mig möjlighet att förverkliga mig själv, säger stipendiaten. Pengarna tänker han i förstone använda till skivor i eget namn.

Klas Lindquist är 30 år och kommer från Göteborg men bor för närvarande i Stockholm där han studerar komposition vid Kungliga Musikhögskolan. Vid sidan av studierna spelar han i en rad olika grupper, som Stockholm Swing All Stars, Daniel Tilling Swing Collective, Ulf Johansson Werre Kvintett, Hot Club de Suède och Blue House Jazz Orchestra. Traditionen ligger Klas varmt om hjärtat:

- Jag har ett stort behov av en traditionell förankring i mitt musicerande, det känns viktigt att musiken bottnar någonstans även när man spelar modernare jazz.

Stiftelsen Alice Babs Jazzstipendium förvaltas av SAMI. Stiftare är Rikskonserter, Svenska Jazzriksförbundet, Stiftelsen Carpe Vitam, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Musikhögskolan Ingesund, Mer Jazz i Sverige och Musik i Syd. I prisnämnden sitter också en representant för familjen Sjöblom.

Priset delas årligen ut till unga musiker och artister som vill bedriva musikstudier eller göra studieresor i Sverige eller utomlands i syfte att utveckla sin egen musikaliska originalitet inom jazzgenren. Det kan också användas till att stödja vetenskaplig forskning inom jazzområdet. Vägledande kriterier är ung vuxen, max 30 år - jazzprofil - gränslös - improvisation.

Den som vill stödja Alice Babs Jazzstipendium kan sätta in sitt bidrag på postgiro 20 37 27 - 3 och märka talongen SAMI/Alice Babs Jazzstipendium.

Pressbild: http://www.rikskonserter.se/ShowPicture.asp?Code=TQQEA1R7HC

För mer information, kontakta:

Wera Körner: 08-407 17 01

e-post: wera.korner@rikskonserter.se