Ving Sverige AB

Klassiker var svenskarnas favoritresmål 2016 - Men Kroatien och Kap Verde ökade mest

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2016 10:51 CET

De gamla klassiska resmålen fortsatte att toppa listan över de populäraste resmålen hos svenskarna, även under 2016. Både Gran Canaria och Mallorca har funnits i Vings program sedan 50-talet men är hetare än någonsin. Kroatien var årets raket med en fördubbling av antalet resenärer jämfört med året innan och även Kap Verde ökade rejält, 35 procent upp jämfört med året innan, och tog sig in på topplistan.

Under 2016 köpte närmare 2 miljoner svenskar en paketresa utomlands. Av dem var det en dryg tredjedel som valde att resa med Ving och allra flest valde en resa till Spanien och därefter till Grekland. I Spanien var det främst Gran Canaria och Mallorca som lockade och i Grekland valde flest en resa till Rhodos och Kreta, men även de små grekiska öarna var populära.

− Spanien och då främst Kanarieöarna och Mallorca var årets stora vinnare. Därför är det roligt att kunna erbjuda flera spanska nyheter som Almeria på det södra spanska fastlandet och Menorca, till sommaren 2017, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

− Resesuget är generellt stort och redan har 20 procent fler bokat sin sommarresa jämfört med samma tid i fjol. Kroatien, som är en personlig favorit, har slagit alla rekord och trots att vi fördubblade volymen till den gångna sommaren var det svårt att hitta en resa dit i högsäsong, inte minst till vårt nya familjehotell på ön Brac, säger Magdalena Öhrn.

Under helgerna är det många som planerar sina semestrar och hos Ving kan man nu boka sin resa både till innevarande vinter, sommaren 2017 och nästa vinter. Till sommaren 2017 är efterfrågan på resor till främst Spanien och Grekland stor. I Spanien är det Mallorca och resmålen på det spanska fastlandet, bl.a. nyheten Almeria, som bokar bäst men även Gran Canaria har ökat ordentligt som sommarresmål. Cypern bokar mycket bra och där är det rusning efter resor till succékonceptet Ocean Beach Club, som öppnar på Cypern den kommande sommaren.

Hit reste flest svenskar under 2016:

• 1.Gran Canaria
  • 2.Mallorca
  • 3.Teneriffa
  • 4.Turkiska sydkusten
  • 5.Rhodos
  • 6.Kreta
  • 7.Cypern
  • 8.Thailand
  • 9.Kroatien
  • 10.Kap Verde

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv:http://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Barbro Holmberg, informatör Ving, barbro .holmberg@ving.se telefon 0709-513023.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.