Yabot AB

Klassisk berättelse för första gånga på svenska

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2019 13:08 CEST

Den blinda fläcken (The blind spot) publicerades första gången som serie i en veckotidning 1921. Det är en berättelse som innefattar fantasy och science fiction men är i huvudsak en berättelse om det ockulta och hur två dimensioner flätas samman i San Francisco.

Den har kallats “The most famous fantastic novel of all time” och anses vara en klassisk berättelse inom science-fiction/fantasy.
Nu för första gången på svenska.

Den blinda fläcken är skriven av Austin Hall och Homer Eon Flint och den svenska utgåvan är översatt och bearbetad av Mats Ingelborn.

Utdrag:

Kvinnan klamrade sig fast vid hans arm.
“Nu är det två. Nu är det två. I morse en man, nu en kvinna. Nu är det två …”
“Det har kanske inte …” Började Jerome men avbröts av att kvinnan begravde sina naglar i hans hand, hennes ögon blev ljusa och hon öppnade munnen för att släppa ut ett långsamt stilla ljud.
Jerome stelnade och så plötsligt slog en klocka. Ett slag, som från en enorm kyrkklocka, fyllde hela rummet och tog över varje tanke.
Så dog den bort, lika plötsligt som den slagit och lämnade efter sig ett ännu tommare rum.
Kvinnans grepp om hans arm lossnade och hon föll ihop bredvid honom. Jerome darrade men lyfte upp henne i sina armar. Hon tog ett sista andetag och han hörde hur hennes själ försvann bort i skuggorna med en stilla ton och orden: “Nu är det två.”

Yabot :: Stories reflecting today

På Yabot ger vi inte ut böcker – vi publicerar berättelser.

Yabot startades 2017 och i början av 2018 kom vår första bok ut: Tiamo - Match vid första klicket. Under 2019 har vi arbetat hårt med att få ut fler titlar och det har blivit både facklitteratur och skönlitteratur, både nytt och gammalt. Titta på alla våra titlar så kanske du hittar något som passar just dig.

Vi har också tjänster för dig som vill sköta din egen utgivning, allt från arbete med berättelse och text till omslag, sättning och distribution. Detta gör vi undernamnet YAZON.