Bibendum

Klassisk storsäljare från Alsace med nytt namn, design och årgång

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2009 15:36 CEST

Pinot Blanc Réserve från Pierre Sparr byter nu i augusti både namn och årgång till Pinot Blanc Diamant 2008. Utseendet på etiketten är också nytt med mer modern stil, innehållet är samma som tidigare - ett prisvärt druvtypiskt välbalanserat kvalitetsvin - friskt, äppligt och generöst.

Alsace börjar alltmer inta en position med mer moderna viner med historiska anor. Pierre Sparr är en Alsaceproducent med grundmurat gott rykte, familjen härstammar från den svenska ätten Sparre och drivs nu av 4:e generationen. Vinanläggningen, ligger i byn Sigolsheim, där man har odlat vin i mer än 300 år. Pierre Sparr kan även stoltsera med över tio Grand Cru beteckningar.

"Det är kul att utseendet på etiketten nu även speglar innehållet i flaskan - ett modernt vin med historiska anor. Namnbytet från Pinot Blanc Réserve till Pinot Blanc Diamant 2008, hänger även det väl ihop med den modernisering som just nu sker, ett sätt att även nå den moderna konsumenten som gillar asiatisk mat", säger Annica Bondelid, Produktchef för Pierre Sparr på Bibendum.

Pinot Blanc Diamant 2008 är ett generöst och välbalanserat milt vin med diskret fin, smörig druvton. Mild och len doft, generös smak med både frisk, lite äpplig fruktsyra och gräddmjuk len druvighet. Passar som aperitif och till rätter av fisk och skaldjur, asiatisk mat och sallader. God att dricka nu, men kan även sparas något år.

I Systembolagets ordinarie sortiment:

art nr 2914 Pinot Blanc Réserve 2007 -> Pinot Blanc Diamant 2008 Skruvkork 89:-

art nr 2190 Pinot Gris Réserve 2007 129:-

I beställningssortimentet:

art nr 2089 Alsace ONE 2007 Skruvkork 109:-

art nr 72188 Riesling Sélection 2007/Riesling Extreme 2008 Skruvkork 119:-

art nr 72187 Gewürztraminer Réserve 2007 139:-

art nr 82550 Riesling Altenbourg 2002 189:-

För mer information kontakta:

Annica Bondelid, Produktchef

info@bibendum.se