Svenska Kunskapsförlaget

Klasstävling - Snilleblixt för miljön!

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2014 10:45 CET

Den 20 januari startar Svenska Kunskapsförlagets klasstävling som vi i år arrangerar tillsammans med Svanen. Vi välkomnar alla elever i årskurs 4-6 att delta. Det här läsåret handlar tävlingen om att skapa en Snilleblixt för miljön. Din uppgift är att rita en teckning som visar din idé för miljön. Beskriv och rita så mycket du kan om din snilleblixt. Du får fantisera hur mycket du vill.

GÖR SÅ HÄR
Använd papper i A4- eller A3-format (bidragen skannas).
Rita och använd gärna mycket färg.
Skriv en kort text om din idé och hur den kan hjälpa naturen och vår miljö. Skriv på samma papper som din teckning, det går bra att skriva på baksidan.

Uppgiften kan göras enskilt eller i grupper (skicka in alla bidrag till oss, vinnande bidrag representerar hela klassen).

REGLER

Prispengarna ska användas till en upplevelse eller aktivitet inom området natur och miljö. Vi vill även att ni senare dokumenterar (berättar för oss med text och bild) vad ni valde att göra för pengarna. Placerade klasser (1:a-3:e plats) kommer under våren 2014 att få sina teckningar presenterade på vår hemsida. Svenska Kunskapsförlaget förbehåller sig rätten att fritt använda alla inkomna bidrag. Alla tävlande klasser får diplom.

PRISER 2014

1:a pris 10 000 kronor
(till en klass)

2:a pris 5 000 kronor
(till två klasser)

3:e pris 1 000 kronor
(till femton klasser)

SKICKA BIDRAGEN

Sänd ert bidrag senast den 20 mars 2014 till:

Natur & Miljöboken

Klasstävling ”Snilleblixt för miljön”

Kungsgatan 84, över gården

112 27 Stockholm

Kom ihåg! Märk bidragen med elevens namn, klass, skola, kommun samt lärarens namn, tel och e-post.

Vinnarna utses av en jury bestående av medarbetare på
Svenska Kunskapsförlaget och Svanen.

Kortfakta

Svenska Kunskapsförlaget ger ut läromedelsserien Natur & Miljöboken, vilket är ett läromedel i natur- och miljökunskap. Svenska Kunskapsförlaget AB, ett helt oberoende och icke politiskt företag, grundat 1993.

Syftet med våra läromedel är att ge uppväxande generationer bra miljökunskaper och på så sätt skapa förutsättningar för en hållbar utveckling och en bättre framtida miljö.

Genom samverkan med kommuner, företag och organisationer kan våra läromedel ges ut kostnadsfritt till grundskolan. Målet är att alla landets elever i grundskolan ska få bra natur- och miljökunskap, visionen är att miljöutbilda världens barn.