Miljöpartiet de gröna

Klaus borde övertala Persson om folkomröstning

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2003 08:49 CET

Idag träffar Tjeckiens president Václav Klaus statsminister Göran Persson för överläggningar. Tjeckien kommer folkomrösta om den nya EU-konstitution som förhandlas fram under regeringskonferensen. Miljöpartiet, som kampanjar för en folkomröstning, kommer därför be Klaus att försöka övertala Persson om att folket bör få säga sitt om sin och EU:s framtid.

-I minst sju europeiska länder kommer man rösta om EU-konstitutionen. För oss är det självklart att svenskarna ska ha samma rätt. Svenskarna klarar lika bra som andra att sätta sig in i och förstå EU:s framtidsfrågor. Därför är det trist att Persson hittills så styvnackat sagt nej till en folkomröstning. Vi hoppas på Klaus hjälp att övertyga statsministern, säger språkröret Maria Wetterstrand i en kommentar.

-Det har i debatten hävdats att vi inte kan rösta om konstitutionen eftersom vi nyss röstade om EMU. I Tjeckien bestämde man sig för en omröstning om konstitutionen färre än fyra månader efter att man sagt ja till att gå med i EU, eftersom konstitutionen innebär så grundläggande förändringar av unionen. Att svenskarna inte skulle vilja ha en folkomröstning är ren rappakalja, bara i ett annat EU-land är opinionen för en omröstning större än här. Ändå säger regeringen nej till en omröstning eftersom man är rädd för vad utgången kan bli, och det är inte demokratiskt, säger Gustav Fridolin

Václav Klaus talar i riksdagens förstakammarsal mellan 10:45 och 11:45. Gustav Fridolin kommer då närvara och fråga om Klaus är beredd att söka övertyga statsminister Persson på den lunch herrarna har efter Klaus riksdagsbesök. 13:45 har Klaus och Persson presskonferens i Sagerska palatset.

Maria Wetterstrand, 073-701 45 45 Gustav Fridolin, 0702-74 00 82 Ulf Söderström, politisk sekreterare, 0707-30 62 10