Twingly

Klikk.no satsar på bloggar med Twingly

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 09:29 CEST

Klikk.no öppnar upp för bloggkommentarer på alla sina artiklar. Med hjälp av bloggtjänsten Twingly kopplar den norska nättidningen ihop sina artiklar med bloggvärldens innehåll.

Tjänsten Twingly visar vilka inlägg bloggare har skrivit om varje artikel på tidningssajten. Sedan tidigare används Twingly i Norge av både Dagbladet och VG. Klikk.no är därmed den tredje norska mediewebbplatsen som väljer att lansera Twingly.

- Det är viktigt för oss som nättidning att lyssna på läsarna. Med Twingly kan vi följa samtalet på internet om våra nyheter, även när diskussionen äger rum på bloggarna. Att länka till bloggarna är ett sätt att säga tack för kommentarerna, säger Jan Thoresen, redaktör på Klikk.no.

Ett annat mål för Klikk.no, som lanserades 1 september i år, är att bli mer känt i den norska bloggvärlden. Klikk.no har runt 400 000 unika besökare i veckan och växer snabbt.

- Vi tror ju att det blir mer attraktivt att skriva om våra nyheter nu när vi börjar länka tillbaka till bloggarna. Och vi vet att de har många viktiga åsikter som vi lovar att lyssna till, säger Jan Thoresen.

Klikk.no är Hjemmet Mortensens nya storsatsning för att skapa en webbplats med material från tidskriftsförlagets alla olika magasin.

- Det är kul att se att norska medier har upptäckt engagemanget i bloggvärlden för att diskutera nyheter, säger Martin Källström, VD för Twingly. Eftersom Klikk.no:s innehåll spänner över många ämnesområden tror jag det finns potential för ett gott utbyte med bloggvärlden, som har väldigt spridda intresseområden.

Många svenska tidningar har börjat använda Twingly under det senaste året, liksom e-handelsplatser som Lindex. Internationellt finns kunder förutom i Norge även i Danmark, Finland, Nederländerna, Portugal, Spanien och Sydafrika.

Vill du veta mer? Kontakta:
Jan Thoresen, redaktör på klikk.no, +47 90 74 70 61, epost: jan.thoresen@klikk.no
Martin Källström, VD för Twingly, +46 73 362 86 54, e-post: martin@twingly.com

Om Klikk.no
Klikk.no er en storsatsning på nett av Hjemmet Mortensen. Offisiell lansering var 1. september. Nettstedet har en svært stor innholdsproduksjon og er allerede godt oppe på listen over de største nettstedene i Norge. Hjemmet Mortensen er Norges største utgiver av ukeblader og magasiner. Selskapet omsatte i 2007 for vel 1, 7 milliarder kroner. Selskapet er eid av Egmont.

Om Twingly
Twingly AB är ett IT-företag med kontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar bloggsökmotorn Twingly.com. Företaget levererar även en bloggtjänst till ledande dagstidningar i många länder, såsom Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Sunday Times i Sydafrika, Politiken i Danmark, Dagbladet i Norge, Público i Portugal, De Telegraaf i Holland, La Vanguardia i Spanien och Helsingin Sanomat i Finland. För mer information se
www.twingly.com.