Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Klimatfientligt vägavtal

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 13:38 CET

Miljöpartiet säger nej till det föreslagna avtal om medfinansiering av väg- och spårsatsningar i Stockholmsregionen, som behandlas av borgarrådsberedningen idag.

Enligt förslaget i avtalet ska Förbifart Stockholm finansieras med 5 miljarder kronor i statsbidrag och med trängselskatt på 22,6 miljarder kronor under minst 30 år.

- Vi tar ansvar för klimatet och säger nej till avtalet om medfinansiering till Förbifart Stockholm. Trängselskatten behövs för att bygga ut kollektivtrafiken, inte för att öka trängseln på vägarna och bidra till mer klimat- och miljöstörande utsläpp, säger Yvonne Ruwaida (MP) oppositionsborgarråd .

- Vi står bakom prioriteringen av kollektivtrafik som gjordes i Stockholms-överenskommelsen och tycker att flera viktiga spårsatsningar saknas i förslaget. Att låsa trängselskatten under så många år till finansiering av Förbifart Stockholm strider direkt mot folkomröstningens resultat, säger Emilia Hagberg (MP) gruppledare.

För kommentarer: Yvonne Ruwaida 0761- 29 18 95, Emilia Hagberg 0761- 22 92 15.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs plan 1, 105 35 STOCKHOLM
08-508 29 000 (växel)

Pressekreterare Anna Norberg 0761- 22 97 97