Agent25 Sverige AB

Klimatförändringar högst på medias agenda

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 11:32 CET

Miljöproblem hamnar allt högre upp på mediernas agenda. Allra mest ökar intresset för klimatförändringar: mellan 2003 och 2006 har antalet artiklarna om området ökat med drygt 1 000 procent. Klimatförändringar har därmed ersatt oljeutsläpp som medias mest uppmärksammade miljöproblem. Oljeutsläpp och utfiskning av världshaven är de enda miljöproblem som media skriver mindre om idag än för tre år sedan. Det är omvärldsbevakningsföretaget Agent25 som har undersökt medias miljöbevakning.

I takt med att människans påverkan på klimatet blir allt mer tydligt har mediernas intresse för frågan ökat. Hösten 2003 var oljeutsläpp det mest uppmärksammade miljöproblemet. Idag har medias fokus istället flyttats till klimatförändringar.

Just nu äger FN:s stora klimatmöte om Kyotoavtalet rum. Oavsett resultat av mötet så har mediernas intresse för klimatförändringar ökat radialt. Hösten 2006 har det skrivits 1 569 artiklar om ämnet, jämfört med 113 artiklar hösten 2003 – en ökning på drygt 1 200 procent.

När miljöproblemen blir synliga i Sverige hamnar de på medias agenda. Efter de senaste årens kraftiga algblomning i Östersjön har artiklar om algblomning ökat med mer än 800 procent sedan 2003. Journalisterna skriver också allt mer om uttunningen av ozonlagret, övergödning och miljögifter.

Agent25:s undersökning visar att media skriver betydligt mer om miljöproblem idag än för tre år sedan. Oljeutsläpp och utfiskning är de enda miljöproblem som uppmärksammas mindre idag än för tre år sedan.

Förändring i procent 2003-2006
1. Klimatförändringar 1 288 %
2. Algblomning 805 %
3. Ozonlagret 450 %
4. Övergödning 249 %
5. Miljögifter 248 %
6. Utrotningshotade djur- och växter 207 %
7. Försurning 4 %
8. Utfiskning - 13 %
9. Oljeutsläpp - 16

Antal träffar den 1 september till den 6 november 2003 och 2005.

Fakta om mätningen
Mätningen anger antalet artiklar där de angivna sökorden förekommer i ca 2300 svenska källor på nätet - såväl nyhetsmedier, kvalitativt utvalda bloggar som parti- och organisationssajter. Mätperioden är 1 september till den 6 november 2003 och 2006. Agent25 står för urvalet och för formuleringen av sökkriterierna. För att få exakt samma träffar vid egna sökningar krävs alltså exakt samma sökangivelser, annars kan antalet träffar skilja sig något.

Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad ca 7 900 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska bevaka och hur ofta resultatet ska presenteras. Över 3 000 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att testa våra tjänster, gå till www.agent25.se

För mer information:
Malin Berggren, marknadsansvarig på Agent25, tel: 0734-31 53 06