Miljöpartiet de gröna

KLIMATHOT - DÅ DRAR CARLGREN NED PÅ SMH

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 15:41 CET

Miljöministern Andreas Carlgren har gjort ett rejält magplask i klimatpolitiken. Ett av de få initiativ i hans budget som ger effekt redan nästa år är att dra ned pengarna till SMHI - en myndighet som har en viktig roll i klimatarbetet, säger riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (mp).

SMHI arbetar bland annat med klimatforskning och insamling av grunddata om klimatet, vädret och vatten. Det är data som behövs för att planera och genomföra den typen av åtgärder som Bengt Holgerssons sårbarhetsutredning lyfter fram i dag. Utredningen har särskilt tittat på risken för översvämningar från våra stora sjöar.

- SMHI:s uppgifter behövs för att göra insatser för att minska översvämningsrisken. Då är det helt feltänkt att dra ner deras pengar. Regeringens hopp om SMHI ska kompensera neddragningen genom att ta in mer pengar från företagen och myndigheter är önsketänkande, säger Karin Svensson Smith.

- Regeringen skriver i sin budgetproposition att den jämfört med den tidigare regeringen ska använda en större andel av investeringarna inom infrastrukturområdet till vägar. Det blir då mindre till järnvägar och kollektivtrafik, samtidigt som kapaciteten för klimatpåverkande vägtrafik ökar. Att samtidigt dra ner på SMHI:s anslag rimmar dåligt med regeringsförklaringens betecknande av klimathotet som vår generations ödesfråga. Miljöpartiet uppmanar regeringen att ta sina egna ord på allvar och lägga förslag som minskar klimatpåverkan i stället för tvärtom.

Kontakt: Karin Svensson Smith, 070 343 95 15
Charles Berkow, miljöpolitisk sekreterare, 070 374 26 95