Miljöpartiet de gröna

Klimatinvesteringar skapar tusentals arbetarjobb

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 14:11 CEST

Klimatinvesteringar skapar tusentals arbetarjobb. Det skriver Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson idag.

- Vårt politiska projekt, en grön omställning av samhället, sammanbinder oss med arbetarrörelsens intressen om fler jobb, ökad konkurrenskraft inom industrin och trygga anställningar. En offensiv klimatpolitik skapar jobb, skriver Peter Eriksson i en debattartikel som idag publiceras på Aftonbladets hemsida.

- Stora vinnare på den gröna omställningen är anläggningsarbetare, byggarbetare, elektriker, VVS-montörer, plåtslagare, maskinförarare, stålverksarbetare, metallarbetare, byggingenjörer, maskiningenjörer, tåg- och spårvagnsförare, fabriksarbetare, driftstekniker och många andra arbetaryrken.

- Regeringen tycks tro att industrin tillhör det förgångna. Moderaternas jobbpolitik handlar bara om sänkta skatter för dem som redan har jobb. När det gäller industripolitiken och dess betydelse för Sverige finns inga förslag och Maud Olofsson pratar mer om skattesubventionerade städtjänster än om industrin. Städtjänster är arbeten som behövs, men knappast något som på sikt stärker Sveriges konkurrenskraft som industrination. Vår jobbpolitik är mycket bredare än Maud Olofssons, skriver Peter Eriksson.

Länk till debattartikeln på Aftonbladet:

FÖR VIDARE INFORMATION:
Marie Utter, språkrörssekreterare Peter Eriksson 070-372 73 23