Klimatkrock i Malmö

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 09:12 CEST

Nätverket Klimax har under det senaste året haft många miljöaktioner, så kallade klimatkrockar, i Malmö. Miljö är en av de stora frågorna på European Social Forum och Klimax uppmärksammar frågan ytterligare genom att anordna en klimatkrock idag fredag klockan 16 på Möllevångstorget.
Vilmer Andersen (v), partistyrelseledamot och miljöpolitiskt ansvarig, kommer att delta i aktionen.

- Klimatkrockarna påminner oss alla om hur viktigt det är att ta klimathotet på allvar. Ingen löser miljöproblemen med snygga overheadbilder eller läpparnas bekännelse. Det som krävs är stora förändringar i samhällsstrukturen, förändringar i produktionen, ett nytt sätt att leva och politisk handling, säger Vilmer Andersen, miljöpolitiskt ansvarig i vänsterpartiets partistyrelse.

- Vi har väldigt kort tid på oss att ställa om till ett ekonomiskt, socialt och ekologisk hållbart samhälle. Marknaden kommer inte att lösa problemen. Den rika och välmående delen av världen, som vi tillhör, har det största ansvaret, säger Vilmer Andersen.

För mer information kontakta:
Vilmer Andersen (v), miljöpolitiskt ansvarig i vänsterpartiets partistyrelse, 070 - 585 22 24

Maria Almström, pressekreterare, 0708 - 31 45 43