Regionförbundet Örebro

Klimatmatchen tillbaka även i år

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2014 06:24 CET

Förra året deltog cirka 2 000 idrottande barn och unga och deras ledare från 99 lag i Klimatmatchen som handlade om att gå, cykla, åka kollektivt och samåka till idrotten under september månad. Nu är det bestämt att Klimatmatchen kommer att köras även i år. Tävlingen startar 1 september och avslutas 31 september.

Nu bjuds lokala eller regionala medarrangörer in. Dessa kan vara kommuner, regioner eller organisationer till exempel en idrottsförening som genom Klimatmatchen vill arbeta med transporter till fritidsaktiviteter. De som väljer att vara lokala och regionala medarrangörer bestämmer själva vilka de vill bjuda in till tävlingen.

Klimatmatchen arrangeras för att inspirera barn och unga och deras föräldrar och ledare till ett klimatsmartare fritidsresande. I utvärderingen efter tävlingen förra året svarade 74 procent av deltagarna att Klimatmatchen hade ökat deras kunskap om hur man reser klimatsmart till idrotten och 78 procent ansåg att de hade blivit inspirerade att öka sitt klimatsmarta resande. Hela 84 procent angav att de skulle fortsätta att cykla och gå till idrotten även efter tävlingen och 93 procent ville vara med i tävlingen om den arrangerades igen.

Klimatmatchen 2014 arrangeras av Energikontoren Sverige genom projektet Europeiska trafikantveckan 2014. Projektledare är Energikontoret Regionförbundet Örebro och finansieringen kommer från Energimyndigheten.

Ytterligare information finns på www.klimatmatchen.se eller www.facebook.com/klimatmatchen

Katarina Bååth, utvecklingsledare Energikontoret Regionförbundet Örebro
E-post: katarina.baath@regionorebro.se
Tfn: 019-602 63 74

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.