Naturskyddsföreningen

Klimatmisslyckandet riskerar skenande temperaturökningar

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2009 23:07 CET

Den deklaration som nu antagits på klimatmötet i Köpenhamn är ett totalt fiasko enligt den internationella miljörörelsen.
– Nu skyller politikerna på varandra men alla har ett ansvar för misslyckandet, det viktiga nu är att snabbt hitta tillbaka till ett spår för fortsättningen och se på de möjligheter som finns för framtiden, säger Svante Axelsson.

Deklarationen i Köpenhamn sakna bindande åtaganden av utsläppsminskningar för världens industriländer till 2020 och har ett finansiellt åtagande som är frivilligt och dessutom alldeles för litet.

– Det har ingen större praktiskt betydelse om man skriver in mål och temperaturer på längre sikt om man inte klarar av att ta fram ambitiösa mål för utsläppsminskningar till 2020. Det är vad detta mötet handlar och på den punkten har man totalt misslyckats. Den tid som vi förlorat på detta misslyckande kan vi aldrig hämta igen därför behövs det omgående andra globala samarbeten och åtgärder som kompletterar dessa sega och svaga klimatöverenskommelser som trots allt bara är golv och inte tak för vad som bör göras, säger Svante Axelsson.

Det tycks som att förhandlingarna om en fortsättning på Kyotoprotokollet och klimatkonventionen kommer att fortsätta nästa år men det finns ingen slutpunkt.

Deklarationen talar om ett tvågraders mål men leder enligt beräkningar i miljörörelsen till närmare 4 grader – ett katastrofalt scenario enligt IPCC.

De summor som finns i deklarationen för finansieringen av klimatåtgärder i u-länderna kommer inte att räcka. FN har talat om behov på mer än 500 miljarder dollar per år i offentliga medel redan inom något år. Uppgörelsen talar om stigande summor med 100 miljarder dollar först år 2020, men i detta ligger stora delar dubbelräkning av både utsläppshandel och bistånd. Dessutom har varken EU eller USA sagt hur stor del av dessa medel man är beredd att stå för eller varifrån de ska komma.

– Jag var oerhört besviken på Obamas bud i förhandlingen. Det han kom med var inget nytt och blev därmed ytterligare en provokation gentemot de länder som verkligen vill få till ett avtal. Han vill bara ha ett system där länder meddelar hur mycket de vill minska i stället för ett ambitiöst, bindande totalt utsläppsmål för alla i-länderna, säger Emma Lindberg, klimathandläggare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningens som på plats följt utvecklingen i Köpenhamn kan konstatera i några punkter varför mötet misslyckades. Skulden till misslyckandet delas av flera.

– Störst ansvar har förstås USA men EU ligger inte långt efter. Det handlar framför allt att EU med Reinfeldt i spetsen valde att bara satsa på ett helt nytt avtal vilket ledde in till en återvändsgränd. Först när det var tre dagar kvar gav man upp denna strategi och började också förhandla fortsättningen av det gällande Kyotoavtalet. Men då var det för sent att få ihop två bindande avtal. EU har dessutom misslyckats med att utlova tillräcklig finansiering och tillräckligt ambitiösa minskningsmål. Därutöver har Danmark skött sitt ordförandeskap för mötet på ett sätt som försvårat förhandlingarna, uteslutit stora delar av miljörörelsen och civilsamhället, och förstärkt det misstroende som präglat mötet, säger Svante Axelsson.

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare 070-7282585
(finns i Stockholm för intervjuer)
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare 070-5635411
(på plats i Köpenhamn)
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef 070-6554619
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00