Fältbiologerna

Klimatskriket växer!

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 09:08 CEST

AAAAAAAAAAAAAAH! Almedalsveckans tredje klimatskrik hörs över Donners plats idag - som alla andra dagar - klockan 12. Tillsammans skriker vi ut vår ilska över politikernas ignorans för klimatfrågans allvar.

Förra året släppte världsbanken en rapport som gjorde tydligt att jordens medeltemperatur riskerar att öka med 4 grader, vilket skulle innebära katastrofala konsekvenser för jordens befolkning. I höst släpper den internationella klimatpanelen IPCC sin första delrapport i Stockholm och budskapet kommer med all säkerhet vara detsamma. Samtidigt har bara en av tre partiledare ens nämnt klimatet i sina almedalstal. Varför har klimatfrågan en minimal plats i den annalkande svenska valrörelsen? Prata om problemen för i helvete!

-  Vi har blivit fler och fler varje dag, på lördag hoppas vi att avgrundsvrålet hörs över hela Visby, så att politikerna inte kan ignorera oss längre, säger fältbiologen och ärkevrålaren Arto Kemppainen.

Klimatskriket är en kampanj för att uppmärksamma politikerna om vikten att agera och komma med konkreta åtgärder. Vi vill få dem att förstå allvaret i klimatfrågan.

-  På plats på FN:s klimattoppmöte i Qatar förra året fick vi ungdomsrepresentanter frågan av en FN-politiker: ”Varför är ni inte argare? Varför syns och hörs ni inte mer?” Jag blev självklart förbannad och bestämde där och då att vi ska visa hur arga vi är, säger Kitty Ehn, Fältbiologernas FN-representant.

-  Hur vi 2013 kan ignorera en fråga som så tydligt handlar om vår egen och vår civilisations överlevnad är helt bisarrt säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna. Klimatfrågan måste bli högsta prioritet inför valet och det vill vi visa under Almedalsveckan.

Gå in och titta på fler skrik på: www.klimatskriket.wordpress.com

Arto Kemppainen, Fältbiologerna

Kitty Ehn, Fältbiologernas FN-representant

Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna
070-8142082

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.